Biståndshandläggare

Bengtsfors kommun / Administratörsjobb / Bengtsfors
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Bengtsfors, Dals-Ed, Åmål, Mellerud, Årjäng eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bengtsfors kommun i Bengtsfors

Det här är vi
Bengtsfors och Mellerud vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Kommunerna har en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Bengtsfors och Mellerud leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Vi arbetar enligt devisen "Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum". Varmt välkommen att bli en del av vårt lag!
Om verksamheten
Biståndsenheten i Bäckefors är en del av individ- och familjeomsorgen i Bengtsfors- och Melleruds kommuner. Enheten är nyligen, tillsammans med vuxenenheten, samlokaliserad till Dalslands sjukhus i Bäckefors och är i en spännande utvecklingsfas. Du kommer ingå i ett team om nio handläggare, med uppdraget att arbeta med myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen riktat mot vård- och omsorg. Det finns två arbetsledande funktioner i form av en förste biståndshandläggare och en enhetschef. I arbetsgruppen finns det en bra blandning av handläggare, några som har arbetat länge samt några handläggare med kortare erfarenhet. Det gör att det finns en stor erfarenhet och trygghet men också ett nytänkande. Vi arbetar mycket med kollegial handledning och vi hjälps åt i teamet att lyckas i vårt uppdrag. Vår målgrupp är personer över 18 år och uppåt men merparten av våra omsorgstagare är över 65 år.
Ditt jobb är viktigt
I rollen som biståndshandläggare har du ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov. Du utreder, beslutar och följa upp enligt metodiken IBIC. Det ingår i dina arbetsuppgifter att utreda om behoven kan tillgodoses på annat sätt samt om insatsen behövs för att uppnå en skälig levnadsnivå. För att kunna ha ett helhetsperspektiv behöver du vara lyhörd, skapa en god kontakt med omsorgstagare samt samverka med anhöriga och andra yrkeskategorier både externt och internt.
I uppdraget som biståndshandläggare ingår att:
• Ta emot ansökningar, utreda och fatta beslut om insatser, samt att följa upp besluten, enligt Socialtjänstlagen. Det kan till exempel vara beslut om hjälp i hemmet genom hemtjänst, korttidsboende eller särskilt boende.
• Planera hem personer från sjukhus för en trygg och säker vårdövergång
• I arbetet ingår att kalla till eller delta i SIP möten, göra hembesök, ha digitala möten samt att göra enklare utredning genom telefon.
• Samverka internt inom kommunen och externt med exempelvis hälso- och sjukvård och andra myndigheter.
• Ge relevant information och vägledning inom ramen för vår serviceskyldighet.
• Vara delaktig i att utveckla enhetens arbete.
Det här är du
Vi söker dig som är van vid att samarbeta men också van vid att ta egna initiativ. Du är lösningsorienterad, stresstålig och kan hantera utmaningar på ett konstruktivt och flexibelt sätt. Din personlighet är viktig och du bör ha en fallenhet för att bygga relationer då du kommer att ha många samverkanspartners, både internt och externt. Du måste tycka om att arbeta i team men också att arbeta självständigt. Du bidrar till vårt team genom att vara öppen, inkluderande och positiv med ett gott humör, även under press. Du behöver vara duktig på att arbeta strukturerat och rättssäkert, på att göra prioriteringar i arbetet samt tycka om att skriva utredningar. Du vill bidra till verksamhetens utveckling samt arbeta för att vi tillsammans ska uppnå våra mål.
Det är ett krav att du har datakunskaper och att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har :
Erfarenhet av myndighetsutövning och arbetet som biståndshandläggare.
Erfarenhet av arbetssättet IBIC
Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare VoO
Erfarenhet av arbete i vårdplaneringsystem Samsa.
Erfarenhet av att arbeta med SIP-möten
Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2023-11-23

Kompetenser
Högskoleutbildning, Socionomutbildning, social omsorgsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Körkort klass B är ett krav
Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Anställningsvillkor
Anställningsvillkor: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100 procent
Tillträde: 2024-02-01
Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan.
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
OBS! Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Om ansökan
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ref 131/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bengtsfors kommun (org.nr 212000-1470)
Majbergsvägen 1 (visa karta)
666 31  BENGTSFORS

Arbetsplats
Kommunledningskontor

Kontakt
Enhetschef
Jenny Mabäcker
jenny.mabacker@bengtsfors.se
0530-181 56

Jobbnummer
8282471

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bengtsfors kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bengtsfors kommun: