Biståndshandläggare

Gagnefs Kommun / Administratörsjobb / Gagnef
2023-06-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2024-03-05) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Gagnef, Leksand, Borlänge, Falun, Rättvik eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gagnefs Kommun i Gagnef

Gagnefs kommun är Gagnefs kommuns största och mest spännande arbetsgivare! Här finns jobb i 150 olika yrkesgrupper. Tillsammans gör vi skillnad för invånare och besökare i kommunen.

Som medarbetare i Gagnefs kommun delar vi en gemensam värdegrund - det vill säga de grundläggande värderingar och förhållningssätt som gäller. Den genomsyrar vårt dagliga arbete.

https://youtu.be/xrInzj-oJC8

- Jag är här för alla i Gagnefs kommun

- Jag är kommunikativ och möter människor med respekt

- Jag ser utvecklingsmöjligheter, reflekterar och agerar

Vill du arbeta med ett av Sveriges viktigaste jobb som gör skillnad?

Gagnefs kommun söker en medarbetare till Biståndsenheten för handläggning av ärenden enligt Socialtjänstlagen (SoL).

Hos oss kommer du att ingå i ett team bestående av fem biståndshandläggare. Vår arbetsmiljö präglas av att stötta, stärka och utveckla varandra i vår profession. Som en del av Biståndsenheten i Gagnefs kommun kommer du att tillhöra en arbetsplats med stort fokus på utvecklingsfrågor för att kunna möta dagens och framtidens medborgare. I Gagnefs kommun erbjuds du den lilla kommunens fördelar med ett nära internt samarbete, korta beslutsvägar, ett närvarande ledarskap och stor möjlighet till delaktighet på arbetsplatsen.

Hos oss kommer du att erbjudas en bra introduktionsplan och en individuellt anpassad kompetensutveckling samt handledning som stöd i din yrkesroll. Vi erbjuder även kontinuerlig juridisk handledning. Genom ett närvarande ledarskap och systematiskt arbetsmiljöarbete vill vi vara en attraktiv arbetsgivare för våra anställda.

Publiceringsdatum
2023-06-29

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare är ditt främsta uppdrag att utifrån aktuell lagstiftning utreda, bedöma och fatta beslut om behov av stöd och insatser enligt SoL (socialtjänstlagen.) Du inhämtar tillräckliga underlag för att göra en rättssäker biståndshandläggning och du kommer hålla i utredningssamtal med externa aktörer samt med den enskilde som befinner sig i olika livssituationer. Du arbetar med rådgivning, information samt uppföljning av besluten i nära samarbete med övriga biståndshandläggare samt med andra aktörer både internt och externt.

I arbetsuppgifterna ingår samverkan med den enskilde, anhöriga, kollegor, utförare, samt andra professioner och myndigheter. Biståndsenheten arbetar för att ge stöd utifrån den enskildes behov och inom de ramar som finns. Eftersom vi är en liten enhet så kan du ibland behöva hjälpa dina kollegor vilket kan innebära att du även får handlägga ärenden enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Kvalifikationer
Arbetet innebär mycket kontakt med många samarbetspartners, varför du bör vara lyhörd och tillmötesgående med ett professionellt förhållningssätt. Du är trygg som person och trivs i en roll med stort ansvar där du planerar och prioriterar dina arbetsuppgifter utifrån omständigheterna. Du har god förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du har ett nära samarbete med dina kollegor.

Vi söker dig som har högskoleexamen inom socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och är väl införstådd med vad rollen innebär. Vidare bör du ha goda kunskaper i gällande lagstiftning och regelverk, god kommunikationsförmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt har goda datakunskaper. Tjänsten kräver B-körkort.

Anställningsvillkor
Tjänsten är 100 % tillsvidare, tillträde enligt överenskommelse.

Vi arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare, både för att attrahera nya medarbetare och för tidigare anställda. Som ett led i detta erbjuder vi dig i denna roll bland annat:

- 39 timmars arbetsvecka
- möjlighet till överenskommelse om delvis distansarbete - vi utrustar dig dessutom med ditt digitala hemmakontor
- möjlighet till semesterväxling
- ett generöst flextidsavtal
- en hälsoförsäkring där friskvård och vägledande samtal ingår

Som medarbetare i Gagnefs kommun kommer du att ingå i ett sammanhang där du har nära till både kunder/brukare/medborgare och kollegor. Vi arbetar ständigt med att bredda vår kompetens och vår arbetsmiljö präglas av att vi stöttar, stärker och utvecklar varandra i vår profession. Som en del av Gagnefs kommun tillhör du en arbetsplats med stort fokus på utvecklingsfrågor - för att kunna möta såväl dagens som framtidens utmaningar.

Övrig information
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.

Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun,785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och en tydlig information om myndighetsbeslut om skyddade personuppgifter. Önskvärt är att Skatteverkets beslut om skyddade personuppgifter följer med ansökan för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-07-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/68".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gagnefs kommun (org.nr 212000-2155)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen

Kontakt
Lena-Karin Bodin
0241-15139

Jobbnummer
7924692

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gagnefs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gagnefs Kommun: