Biståndshandläggare

Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
2018-07-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2024-03-25) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

Önskar du ett komplext och viktigt arbete där du får möjlighet att göra skillnad för
människor varje dag? Ett arbete där du får stötta människor för att skapa
möjlighet till förändring utifrån varje individs förutsättningar?

Då har vi arbetet för dig! Vi söker nu 2 biståndshandläggare inom LSS-sektionen.

Att arbeta inom Falu kommuns socialförvaltning innebär att du får möjlighet
engagera dig i dem som behöver ditt stöd allra mest. Du hjälper människor att
åstadkomma förändringar i sina liv och du påverkar och gör skillnad. Arbetet
är varierat och du möter individer med olika typer av behov.

Vi stärker idag upp enheten och planerar för en förändring av arbetssätten för att
bättre möta upp kommande utmaningar och starta upp arbetet med IBIC.

Socialförvaltningen är organiserad i tre sektioner: barn- och unga, LSS- samt vuxensektionen.
Övergripande finns en stab som är organiserad delvis i en administrativ enhet
och delvis underställd förvaltningschef. På förvaltningen arbetar cirka 650
medarbetare.

Publiceringsdatum
2018-07-18

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare ansvarar du för att utreda behov, bedöma, besluta och följa upp insatser för personer enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen som stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Uppföljning av beviljade insatser och verkställighet ingår som ett led i handläggningen.

I arbetet ingår att vara delaktig i verksamhetens utveckling och som handläggare hos oss arbetar du självständigt men med tät kontakt i arbetsgruppen. Du deltar och bidrar till utveckling i ärendegrupper där vi tar stöd av varandra i ärendehanteringen. Intern och extern samverkan är en viktig del av uppdraget och landstingets psykiatri (slutenvård och öppenvård) är en viktig samverkanspart. Arbetet innebär en del resor varför körkort är fördelaktigt.

Vi erbjuder ett arbete som är stimulerande och meningsfullt med möjlighet till kompetenshöjande insatser och handledning.

Kvalifikationer
• Socionomutbildning, sociala omsorgsprogrammet eller annan beteendevetenskaplig
högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Socialrätt
bör ingå i utbildningen

• Erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänsten inom LSS eller SoL

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har god förmåga till självständigt arbete och kunna fatta självständiga
beslut utifrån rådande lagar och rättspraxis. Du har lätt att samarbeta med kollegor, chefer samt övriga samhällsaktörer och du är intresserad av och tycker det är viktigt att skapa goda relationer
samt bibehålla dessa.

Du har ett stort intresse för målgruppen och du har brukaren i fokus. Du är flexibel, utvecklingsintresserad och har framtiden i sikte. Vi ser att du har en god förståelse och insikt för arbetet i en politiskt styrd
organisation och du har god förmåga att uttala dig i tal och skrift.

Meriterande kvalifikationer

• Erfarenhet av myndighetsutövning inom området psykisk funktionsnedsättning
utifrån socialtjänstlagen

• Erfarenhet från att föra samtal med barn

• Ytterligare språkkunskaper än svenska.

• Kunskap och erfarenhet av motiverande intervju (MI)

• Kunskap och erfarenhet från målgruppen inom LSS.

• Erfarenhet från handläggning utifrån IBIC

• Körkort

Vi erbjuder
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med placering inom
socialförvaltningen. Tjänsten innebär årsarbetstid vilket även ger
dig vissa möjligheter att kunna påverka arbetstidens förläggning.

Kopior på betyg lämnas i samband med intervju.

Socialförvaltningens värdegrund

"Ibland regnar det och då behöver vi skydd av ett paraply. Men så kommer solen
fram igen och då klarar vi oss utan paraply." Så ska vi på
socialförvaltningen arbeta - som ett paraply.

Vi finns här när Faluborna
behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår
från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av
allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid barnens bästa i
fokus.

Upplysningar

Madeleine Dolleris, enhetschef LSS, 023-869 75

Mattias Mogren, sektionschef LSS, 023-827 37

Christina Lans, sektionschef LSS, 023-861 64

Fackliga företrädare

Christina Johansson, Vision, 023-821 10

Jan Nyberg, SSR, 023-821 67

Kontaktinformation
Madeleine Dolleris, Enhetschef, mdo01@falun.se

Arbetsplats
Slaggatan 3

79171 Falun

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-17
Ange följande referens när du ansöker: 3871908021
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Madeleine Dolleris mdo01@falun.se

Företag
Falu kommun

Adress
Falu kommun
Falu kommun
79183 Falun

Kontorsadress
Slaggatan 3, 79171 Falun

Jobbnummer
4256852

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: