Biståndshandläggare

Trollhättans Stad / Administratörsjobb / Trollhättan
2018-06-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2018-11-05) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Trollhättan, Essunga, Vänersborg, Lilla Edet, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trollhättans Stad i Trollhättan, Vänersborg, Alingsås eller i hela Sverige

Biståndsenheten finns inom Trollhättans stads Omsorgsförvaltning och inom enheten handläggs ärenden rörande äldre och funktionsnedsatta, färdtjänst samt bostadsanpassning.

Två kollegor slutar hos oss för att gå vidare till nya tjänster inom Omsorgsförvaltningen. Väldigt ledsamt att de slutar men väldigt roligt att de vill vara kvar som kollegor i en annan del av förvaltningen & att vi får möjligheten att få nya kollegor som ytterligare kan berika vår personalgrupp med sin erfarenhet, kompetens & glada humör!

Publiceringsdatum
2018-06-01

Dina arbetsuppgifter
Vårt arbetsområde och huvudsakliga arbetsuppgifter är: - myndighetsutövning genom att utreda, bedöma och fatta beslut enligt gällande lagstiftning och övrigt regelverk, - vara en stödjande funktion för brukare och närstående, - ge service och information, - ha kontakter och samarbete med vård- och omsorgsnämndens samtliga utförare.

Målet för arbetet som biståndshandläggare är att hjälpa personer med funktionsnedsättningar och deras närstående, att få rätt stöd och service för att kunna ha en god vardag och delta aktivt i samhället. Arbetet kräver både ansvarstagande och en ödmjukhet för att de beslut som vi fattar påverkar människors liv.

Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv för den enskilde individen och vi samarbetar utifrån detta med den enskildes nätverk, andra myndigheter och organisationer. Det innebär även ett nära samarbete med enhetschefer och omvårdnadspersonal samt omsorgsförvaltningens olika verksamheter. Arbetet innefattar att både arbeta självständigt och i tvärprofessionella team.

Biståndsenheten är en avdelning där handläggarna är organiserade inom olika områden; äldre och handikappomsorgen, LSS, socialpsykiatri, färdtjänst, riksfärdtjänst, bostadsanpassning samt Uppsökande verksamhet. Vi befinner oss i en spännande utvecklingsfas där vi bl a infört IBIC som stöd i utredning, bedömning/beslut av insatser som beviljats enligt SoL/LSS. Vi håller också på att införa ett nytt verksamhetssystem, VIVA. På enheten finns också tillgång till ett väl utvecklat metodstöd för våra handläggare genom metodhandledning individuellt och i grupp i det dagliga arbetet av enhetens samordnare.

Kvalifikationer
Vi söker Dig som har högskoleexamen; Socionom eller Socialpedagogiska programmet eller annan utbildning som arbetsgivare finner likvärdig.

Du skall vara väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och det är meriterande om Du har erfarenhet av området. Goda IT-kunskaper önskas då vi idag arbetar i verksamhetssystemen Magna Cura (kommer att ersättas av VIVA) och SAMSA.

Du gillar att möta människor, har en positiv grundsyn och en god samarbetsförmåga med en egen drivkraft.

Yrket som biståndshandläggare innebär möten med olika människor och därför ställs det krav på en social förmåga, att vara lyhörd och intresserad av att skapa bra möten.

För att lyckas med det behövs förmåga att skapa tydlighet och förtroende. I mötet med brukarna och deras närstående är ett värdigt bemötande och ett varmt intresse för arbete med människor mycket viktigt.

Arbetet ställer vidare krav på självständighet, flexibilitet och ansvarskännande och god förmåga att kommunicera på ett tydligt och förtroendefullt sätt, såväl i tal som i skrift.

Förutom den formella kompetensen läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort B är ett krav.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.

Anställningsformation
Tillsvidare 100% med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningsperioden.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!

Trollhättan är en stark och attraktiv kommun, men vi vill bli större. I dag är vi närmare 58 000 invånare, men siktet är inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi hårt med att skapa förutsättningar för detta. Vi är ca 4 500 medarbetare i 350 olika yrkeskategorier. Vårt jobb är att skapa förutsättningar för Trollhättans invånare att leva ett bra liv och att utvecklas.
Vi tycker det är viktigt att blanda olika personligheter, bakgrunder och nationaliteter för att få en levande och dynamisk kommun.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Fast Lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-07-01
Ange följande referens när du ansöker: 2018/290
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Hermine Lindberg, Enhetschef 0520-49 78 55

Företag
Trollhättans Stad

Adress
Trollhättans Stad
Gärdhemsvägen 9
46132 Trollhättan

Kontorsadress
Gärdhemsvägen 9

Jobbnummer
4180245

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Trollhättans Stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trollhättans Stad: