Biståndshandläggare

Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Äldreomsorg / Administratörsjobb / Strängnäs
2016-07-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2018-07-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Äldreomsorg i Strängnäs

Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!

Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34 000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb.

Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.

Socialkontoret i Strängnäs kommun genomför ett stort förändringsarbete för att rusta inför framtidens utmaningar. Verksamhetsområde Myndighet och bistånd utvecklas för att vara en organisation som klarar dagens, men också morgondagens krav. Åren 2020-2040 förväntas personer som är över 85 år öka med 67 % . Även antalet personer med funktionsnedsättning väntas öka. Ett resursfördelningssystem är under införande inom området funktionsnedsatta och ska införas inom äldreomsorgen. ICF/IBIC ska införas inom hela verksamhetsområdet. Inom hemtjänstens område tillämpas LOV (Lagen om valfrihet).

I Myndighet och bistånds uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättsäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång - stöttar varandra i motgång.

Verksamhetsområdet består av två enheter.
Myndighet och bistånd, Äldreomsorg ansvarar för att utreda, besluta och följa upp insatser i ordinärt och särskilt boende. Inom enheten finns också ett vårdplaneringsteam, avgiftshandläggare och boendesamordnare. Inom enheten arbetar 14 personer, varav en enhetschef.

Myndighet och bistånd, Funktionsnedsättning ansvarar för att utreda, besluta och följa upp LSS-insatser och insatser inom kommunal psykiatri. Enheten ansvarar också för beslut om tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst, bostadsanpassningsbidrag och avgifter för målgrupperna. Inom enheten arbetar 8 personer, varav en enhetschef.

Publiceringsdatum
2016-07-04

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att utreda behov och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen, medverka i planering och uppföljning av beslutade insatser samt att samarbeta med utförare och berörda myndigheter.

Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete för ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga.

Att arbeta inom myndighet och bistånd i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en lärande organisation. Vi arbetar efter ledorden rättsäkerhet, kvalitet, tillgänglighet och samverkan.

Vi är en del i en värdegrundsstyrd organisation och implementerar leanfilosofin i den kommunala organisationen.

Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

Socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig

För att vara framgångsrik i rollen som biståndshandläggare ser vi att du:
• har goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• har förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
• är snabblärd och flexibel i din planering
• är en god kommunikatör och skapar förtroende för din roll hos såväl omsorgstagare som anhöriga och samarbetspartners
• är en utpräglad lagspelare som också har förmåga att arbeta självständigt
• har god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift
• är engagerad, har drivkraft och är ansvarstagande
• giltigt körkort med B-behörighet erfordras.

Meriterande:
Erfarenhet av biståndsbedömning är meriterande samt erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: tillträde: efter överenskommelse, upphör: 2016-12-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-07-30
Ange följande referens när du ansöker: 330/16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Pettersson, Enhetschef 0152 290 34
Lina Svensson, HR-specialist 0152 291 64

Facklig kontakt
Barbro Karlsson, Vision 0152 291 91

Företag
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Äldreomsorg

Adress
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Äldreomsorg
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 Strängnäs

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2939062

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Äldreomsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Äldreomsorg: