Biståndshandläggare

Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd / Administratörsjobb / Partille
2016-01-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2017-02-01) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd i Partille

Partille kommuns vision är att man ska leva mitt i det goda livet. Våra 36 000 invånare och människor som arbetar och verkar i kommunen ser vi som våra kunder. Det är upp till oss 2 500 anställda, att leverera kvalitet och service som innebär att det ska vara gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Internt arbetar vi med en gemensam kultur för alla anställda som rustar oss för uppdraget. Värdeorden i kulturarbetet är allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

Publiceringsdatum
2016-01-12

Arbetsuppgifter
Vill du bli en del av vårt glada gäng av handläggare? Du blir i så fall en del av en arbetsplats som präglas av ett gott kamratskap och högt i tak.
Biståndsenheten handlägger ärenden enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SoL) samt enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Våra målgrupper är äldre personer som har behov av insatser enligt SoL samt barn och vuxna med fysiska, intellektuella eller psykiska funktionsnedsättningar som behöver insatser enligt LSS och SoL. Enheten är uppdelad i två team utifrån verksamhetsområde, funktionshinder och äldreomsorg och består av 24 handläggare, två 1:e biståndshandläggare och en enhetschef.

Två av biståndshandläggarna har fått nya uppdrag inom förvaltningen varför vi nu söker två nya kollegor till vår enhet. Arbetet som biståndshandläggare inom de här tjänsterna avser i första hand handläggning enligt SoL för äldre. Inom teamet arbetar några av biståndshandläggarna i ett vårdplaneringsteam och planerar hem personer från sjukhus och övriga arbetar i huvudsak med äldre i ordinärt boende. Vilken inriktning biståndshandläggarna har på sina tjänster kan variera över tid inom teamet.
Som biståndshandläggare är din uppgift att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL samt ansvara för information under pågående utredning. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, andra vårdgivare och myndigheter. På enheten ger vi varandra stöd i olika ärenden och tillsammans utvecklar vi vår verksamhet.
Enheten har både intern metodhandledning och extern processhandledning. Under senaste året har förvaltningen satsat på att utöka resurserna på biståndsenheten för att vi ska ha förutsättningar att aktivt kunna arbeta med uppföljningar av våra ärenden. Under året har vi även börjat skriva alla våra utredningar efter Socialstyrelsens ÄBIC modell och har ett datasystem som är anpassat för detta.

Kvalifikationer
Du har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Du ska vara väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom området samt ha aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL. Det är meriterande om du har erfarenhet av ÄBIC.
Vi söker dig som har erfarenhet och intresse för att möta de människor vi är till för och som skapar bra möten utifrån ett professionellt förhållningssätt. Du ska vara bekväm i myndighetsrollen och ha en god förmåga att formulera dig i tal och skrift samt i att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt. Du är bra på att samarbeta och tycker om att upprätthålla goda kontakter med brukare, kollegor samt övriga samverkanspartners i det dagliga arbetet. Det är viktigt att du önskar vara en del av en arbetsgrupp med kollegialt stöd och öppenhet även om rollen som biståndshandläggare innebär ett självständigt arbete med förmåga att strukturera och prioritera bland arbetsuppgifterna.
Körkort och datavana är ett krav, därutöver läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Du är välkommen med din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande!

ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-17
Ange följande referens när du ansöker: A521452
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Agneta Midsäter, Enhetschef 031-792 12 03 agneta.midsater@partille.se
Helen Ström, 1: e biståndshandläggare 031-792 11 08 helen.strom@partille.se

Facklig kontakt
Malin Nilsson malin.nilsson@partille.se

Företag
Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd

Adress
Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd
Gamla Kronvägen 34
43382 Partille

Kontorsadress
Gamla Kronvägen 82 43339 Partille

Jobbnummer
2610411

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Hälso och sjukvård samt bistånd: