Beslutsfattare till enheten för statlig ersättning asylsökande i Göteborg
Migrationsverket, Operativ verksamhet, Nationella operativa avdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket, Operativ verksamhet, Nationella operativa avdelningen i Göteborg,
Malmö,
Örebro,
Norrköping,
Flen eller i
hela Sverige På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!
Vi söker beslutsfattare till enheten för statlig ersättning.
Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där ständiga förbättringar och mötet med människor står i fokus.
Enheten ansvarar för handläggning av ansökningar om statlig ersättning avseende asylsökande med flera från kommuner, regioner och apotek samt hanterar dess överklagandeprocess. Ansökningarna kan bland annat avse kostnader för hälso- och sjukvård, utbildning samt vård och boende för ensamkommande barn.
Vad gör en beslutsfattare?
Som beslutsfattare ger du stöd och utvecklar dina kollegor i rättslig tillämpning, sakfrågor och utredningsmetodik. Du identifierar och analyserar utvecklingsområden och tar fram förbättringsförslag. För enhetens räkning inhämtar och upprätthåller du kunskap samt bevakar standards, riktlinjer och praxis.
Arbetet består i huvudsak av beslutsfattande samt handläggning av statlig ersättning till kommuner, regioner och apotek. Som beslutsfattare ger du stöd och utvecklar samt utbildar dina kollegor i rättslig tillämpning, sakfrågor och utredningsmetodik. Du identifierar och analyserar utvecklingsområden och tar fram förbättringsförslag. För enhetens räkning inhämtar och upprätthåller du kunskap samt bevakar standards/handböcker, riktlinjer och praxis. Du samverkar med övriga beslutsfattare inom området statlig ersättning och arbetar för att ta fram enhetligt utbildningsmaterial. Arbetet kräver erfarenhet av handläggning samt beslutsfattande i enlighet med de förordningar som reglerar rätten till ersättning.
Du säkerställer att rätt beslut fattas enligt gällande regelverk och du medverkar även vid genomförandet av kvalitetsuppföljningar. Besluten du fattar har rättslig verkan för kommuner och regioner och påverkar deras rätt till ersättning. Du hanterar överklaganden och tillsammans med övriga beslutande ansvarar du för enhetens processföring. Du följer upp ärenden i samband med föredragningar för att säkerställa en hög rättslig kvalitet. I arbetsuppgifterna ingår att göra sekretessbedömningar inför att uppgifter lämnas ut samt att administrera akter och handlingar i ärenden. Du ger även råd och stöd till våra interna samt externa samarbetsparters och informerar dem om vilka lagar och förordningar som styr arbetet.
Vem är du?
Vi söker dig som har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du är tydlig och anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagare. Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare är du noggrann och lägger stor vikt vid att leva upp till mål och kvalitetsstandarder. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar självständigt upp ditt arbete.
Det är viktigt att du har förmågan att planera, organisera och prioritera arbetet effektivt - sätta upp och hålla tidsramar. Du har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter, ser möjligheterna i förändringar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt.
I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.
Du som söker har
- Akademisk utbildning om minst 120hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Några års aktuell erfarenhet av att handlägga ärenden om statlig ersättning till kommun, regioner och apotek för kostnader för asylsökande enligt nya asylersättningsförordningen (2017:193) samt hälso- och sjukvårdsförordningen (1996:1357)
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- God IT-vana, du har lätt för att sätta dig in i nya system
Det är meriterande om du har
- Erfarenhet av att ha fattat beslut enligt delegering i ärenden om statlig ersättning till kommun och Regioner för kostnader för asylsökande med flera
- Erfarenhet av coachande förhållningssätt
- Erfarenhet av att förmedla kunskap inom rättslig tillämpning
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidareanställning med eventuell provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Placering: Göteborg
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html.Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 4 december 2024. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På
https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se:
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.htmlOm du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.htmlMigrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2024-15979".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Migrationsverket, Operativ verksamhet, Nationella operativa avdelningen
Kontakt Carl Hedberg
010-4852847 Jobbnummer 9028555
Observera att sista ansökningsdag har passerat.