Beredskapsspecialist

Åklagarmyndigheten Huvudkontoret / Säkerhetsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åklagarmyndigheten Huvudkontoret i Stockholm, Sollentuna, Uppsala, Göteborg, Malmö eller i hela Sverige

ÅM2023-2042

Vi söker en beredskapsspecialist till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm.

Publiceringsdatum
2023-10-17

Arbetsuppgifter
Anställningen kommer att vara placerad vid totalförsvarsenheten med organisatorisk placering på säkerhetsavdelningen vid Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm.

På säkerhetsavdelningen arbetar idag 13 medarbetare delvis fördelade på två enheter. Avdelningen ansvarar för att stödja myndigheten i säkerhets- och beredskapsfrågor och ska följa utvecklingen inom området och implementera nya (eller utveckla befintliga) processer och rutiner. Avdelningen leds av en säkerhetschef och varje enhet leds av en enhetschef. Tillsammans med säkerhetschefen utgör enhetscheferna säkerhetsavdelningens ledningsgrupp.

Hösten 2022 utsågs Åklagarmyndigheten till beredskapsmyndighet och har därför ett särskilt ansvar för att bidra till Sveriges civila beredskap. På totalförsvarsenheten bedrivs arbetet med att utveckla myndighetens förmåga inom civil beredskap och totalförsvar. Enheten ansvarar för att driva, utveckla, kravställa, öva och utbilda Åklagarmyndigheten inom detta område.

Som beredskapsspecialist kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:

Driva, leda och samordna processer och projekt inom krisberedskap och totalförsvar
Utveckla och samordna planer, rutiner och riktlinjer inom krisberedskap och totalförsvar
Ingå i TiB-beredskapen (Tjänsteman i beredskap)
Utveckla systematisk omvärldsbevakning och analys
Möta verksamhetens behov av hantering avseende informationspåverkan
Planera och genomföra utbildningar och övningar
Samverka med andra krisberedskapsaktörer och aktörer i totalförsvaret
Hantera remisser
Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har

universitets- eller högskoleexamen inom statsvetenskap gärna med inriktning krishantering och säkerhet, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant,
erfarenhet av processbaserat arbete alternativt komplexa utvecklingsprojekt,
erfarenhet från strategiskt beredskapsarbete,
goda kunskaper om lagar, förordningar och föreskrifter som gäller inom området,
god förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska i tal och skrift,
god vana av produktion av rapporter och planer,
god pedagogisk förmåga och vana att utbilda i större grupper,
aktuell och relevant erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration.
Som person vill vi att du

har lätt för att samarbeta och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning,
är analytisk, noggrann och strukturerad,
är initiativrik och lösningsorienterad,
har förmåga att arbeta uthålligt och effektivt,
har god självkännedom,
tycker om att arbeta självständigt och är ansvarstagande,
har en hög säkerhetsmedvetenhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har

erfarenhet av arbete med utveckling av beredskapsmyndigheter för att bygga upp det svenska totalförsvaret,
erfarenhet av operativt stabsarbete i kris- och beredskapssituationer,
erfarenhet av systematisk omvärldsbevakning och analys,
erfarenhet av informationspåverkansarbete på operativ och strategisk nivå,
erfarenhet av att bemanna en TiB-funktion.
Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.

Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss på vår hemsida.

Krav på svenskt medborgarskap.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan idag!

Ersättning
Enligt ök

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åklagarmyndigheten (org.nr 202100-0084), http://www.aklagare.se

Arbetsplats
Åklagarmyndigheten Huvudkontoret

Kontakt
Lina Bernmark, personalhandläggare
010-562 69 69

Jobbnummer
8194858

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åklagarmyndigheten Huvudkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åklagarmyndigheten Huvudkontoret: