Beredskapssamordnare till Strängnäs kommun

Strängnäs kommun, Kansliavdelningen / Organisationsutvecklarjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt - nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Kansliavdelningens ansvarsområde är brett och uppgifterna omväxlande. Vi utgör ett kvalificerat stöd till förtroendevalda och förvaltningen. Tillsammans ansvarar vi för flera kommunövergripande frågor inom arkiv, ärende-och informationshantering, säkerhet, juridik och utredning.


Publiceringsdatum
2018-08-14

Arbetsuppgifter
Som beredskapssamordnare ska du verka för att stärka kommunens förmåga att hantera svåra samhällsstörningar. Du samordnar och utvecklar kommunens krisberedskap enligt lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH), förordningen med samma namn (FEH), och kommunens arbete med civilt försvar.

Du förväntas vara den som engagerat driver ett utvecklingsarbete i krisberedskaps- och civilt försvarsfrågorna och är även den som svarar för att kommunens krislednings- och beredskapsplaner efterlevs och genomförs. Du kommer även att representera kommunen i regionala forum för länets krisberedskap.

Du kommer att sammanställa en risk- och sårbarhetsanalys, som samordnas och integreras med det riskanalysarbete som sker i enhet med annan lagstiftning, t.ex. säkerhetsskyddslagen och lagen om skydd mot olyckor. Du upprättar styrdokument för extraordinära händelser, samverkar med kommunens kontor om deras kontinuitetsplanering, är behjälplig med handlingsprogram för skydd mot olyckor samt övar och utbildar i enhet med styrdokument och uppkomna behov. Du kommer att driva arbetet gällande totalförsvar samt arbeta med kommunens säkerhetsskydd. Då krisberedskapsarbetet ska integreras med kommunens övriga säkerhetsarbete kommer du i viss mån även att utföra andra arbetsuppgifter inom säkerhetsområdet.

Övriga uppgifter är bl.a:
• Vara ersättare för säkerhetsskyddschefen vid sjukdom, ledighet och semestrar.
• Stödja organisationen kring våld och hot, andra interna säkerhetsfrågor och det brottsförebyggande arbetet.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning, gärna med inriktning mot säkerhet eller krishantering.

Du har erfarenhet av:
• säkerhets- och krisberedskapsarbete eller riskhantering/ riskanalysarbete.
• analys och planering för att säkerställa upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet under en händelse.
• att genomföra och leda utbildningar och övningar
• omvärldsbevakning och analys av potentiella krissituationer.

Du har kunskaper:
• om samverkan med andra aktörer inom länet och regionen, samt privata aktörer inom det geografiska områdesansvaret
• om lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser (LEH) och förordningen med samma namn (FEH).
• om inriktningen för svensk totalförsvarsplanering

Du har en väl utvecklad förmåga att se helheter, bygga relationer, förankra, entusiasmera och samarbeta. Du kan både leda arbetsgrupper och delta i arbetsgrupper. Du är analytiskt lagd och ditt arbetssätt är strukturerat, strategiskt, proaktivt och självständigt. Du har förmåga att få övergripande perspektiv omvandlade i praktisk handling. Ditt förhållningssätt är lösnings- och resultatinriktat och du har god pedagogisk förmåga.

Arbetet ställer stora krav på kommunikationsförmåga, muntligt såväl som skriftligt, samt förmåga att analysera och presentera resultat på ett professionellt sätt.

Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-04
Ange följande referens när du ansöker: 369/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jennie Enström 0152-29161

Företag
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Adress
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 64580 Strängnäs

Jobbnummer
4287751

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen: