Beredskapssamordnare, Säkerhetsenheten

Strängnäs kommun, Kansliavdelningen / Organisationsutvecklarjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen i Strängnäs

Vi söker dig som har ett genuint intresse för samhällets beredskap och vill vara en del i att utveckla arbetet med krisberedskap och civilt försvar i Strängnäs kommun.

Kommunstyrelsen har det yttersta ansvaret för kommunens övergripande arbete enligt lagen om extraordinära händelser samt för den samordning som krävs för att uppfylla lagstiftarens intentioner inom kommunens krishantering, beredskapsplanering och övrigt säkerhetsarbete. Säkerhetsenheten vid Kommunstyrelsens kansli består av fem personer som tillsammans utgör ett strategiskt och operativt stöd till kommunens verksamheter i säkerhets- och försäkringsfrågor, trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete, informationssäkerhet, krisberedskap och civilt försvar.


Publiceringsdatum
2020-04-07

Arbetsuppgifter
Huvudinriktningen för våra beredskapssamordnare är att verka för god krisberedskap inom Strängnäs kommun och i lokalsamhället inom kommunens geografiska ansvarsområde.

Som beredskapssamordnare kommer du i huvudsak att

• Planera, genomföra, stötta och följa upp våra verksamheters arbete med risk- och sårbarhetsanalyser.
• Upprätta styrande dokument för extraordinära händelser.
• Skriva, utveckla, förankra och följa upp styrande dokument samt engagerat driva ett utvecklingsarbete i krisberedskapsfrågorna i kommunen och också svara för att våra krislednings- och kontinuitetsplaner efterlevs och genomförs.
• Analysera och planera för att säkerställa upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet under en händelse.
• Leda processen kring styr-el.
• Ansvara för kompetenshöjande insatser gällande totalförsvar och kommunens säkerhetsskydd.
• Driva arbetet med krigsorganisation och krigsplacering av personal som del av arbetet med civilt försvar.
• Genomföra samt leda utbildningar och övningar för att öka krisledningsförmågan i våra verksamheter.
• Representera kommunen i regionala samverkansforum och arbetsgrupper för länets krisberedskap.
• Samverka med andra aktörer inom länet och regionen, samt privata aktörer inom det geografiska områdesansvaret.

Då krisberedskapsarbetet är integrerat med kommunens övriga säkerhetsarbete och för att undvika parallella processer, kommer du i viss mån även att utföra andra arbetsuppgifter inom säkerhetsområdet. Exempelvis handlägga ärenden inför politiska beslut, vilket innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar.


Kvalifikationer
Erfarenhet och utbildning
• Eftergymnasial utbildning med inriktning krisberedskap, riskhantering, samhällsskydd eller relevant arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• God kunskap inom lagstiftningen för krisberedskapsområdet och det svenska krishanteringssystemet, samt inriktningen för svensk totalförsvarsplanering.
• Allmänt goda samhällskunskaper, omvärldsbevakning och förmåga att kunna analysera potentiella risker/kriser.
• Det är starkt meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet, säkerhetsbranschen eller arbete relaterat till dessa områden.
• Tidigare erfarenhet av utvecklings-, förbättrings- och/eller kvalitetsarbete, projektledning, kontinuitetshantering, risk- och sårbarhetsanalyser eller säkerhetsskyddsarbete är meriterande.

Dina personliga egenskaper
• Du har en god förmåga att entusiasmera, samarbeta och skapa relationer både inom och utanför den kommunala organisationen.
• Du kan både leda arbetsgrupper och delta i arbetsgrupper.
• Du är strategisk, strukturerad och målinriktat och har en stor drivkraft av arbete på egen hand.
• Du är en trygg person med en god portion självinsikt.
• Du är resultatinriktad och kan identifiera problemområden, analysera dem och föreslå möjligheter till utveckling.
• Du är utvecklingsinriktad och pedagogisk och kan bidra till en ökad riskmedvetenhet och säkerhetskultur i Strängnäs kommun.

Viktigt för tjänsten:
• Arbetet ställer stora krav på kommunikationsförmåga, muntligt såväl som skriftligt.
• Förståelse och acceptans för politiskt styrda verksamheter är grunden för att också trivas och lyckas i det här arbetet.
• För tjänsten krävs svenskt medborgarskap, B-körkort och att du har en god datorvana.
• Tjänsten innebär inplacering i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregistret uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse Urval sker löpande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "154/20".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Jobbnummer
5182330

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen: