Beredskapshandläggare till Operativa Enhetens Kansli, Göteborg

Polismyndigheten - Göteborg C - Erns / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Göteborg C - Erns i Göteborg

Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polismyndigheten är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Vi söker nu beredskapshandläggare till polisregion Väst och operativa enhetens kansli. I denna arbetsroll står beredskapsplanering i fokus, detta är ett ytterst aktuellt område utifrån pågående pandemi och med rådande europeiskt säkerhetsläge. Beredskapsplanering handlar om åtgärder och planering för att stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera kriser och krig. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att utveckla regionens beredskapsplanering och Sveriges totalförsvar.
Du kommer tillhöra operativa enhetens kansli vars uppgift är att stödja enhetsledningen och sektionerna vid operativa enheten. Enheten består av regionledningscentralen, polisens kontaktcenter, gränspolisen, trafikpolisen, operativa sektionen, insatsstyrkan och kansliet. Inom kansliet finns det 3 organiserade grupper med ca 25 medarbetare totalt varav en grupp i huvudsak sysslar med beredskapsplanerings frågor.
Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden samt polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta gör vi genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Väst.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5 400 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Publiceringsdatum
2023-02-09

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att bedriva strategiskt och operativt krisberedskapsarbete, främst i nära samarbete med de polisområden och enheter som finns i region Väst, men stor vikt läggs även på det nationella arbetet. I ditt arbete ingår det att genomföra åtgärder baserade på utförda risk- och sårbarhetsanalyser samt att omhänderta och implementera åtgärder i region Väst inom totalförsvarsplaneringen. Stöd till andra funktioner som är involverade i processen, samverka med lokala och externa aktörer inom beredskapsplanering, i din roll som handläggare inom beredskapsplanering kan du komma att jobba med samtliga delar.
Arbetet med beredskapsplanering är komplext och strategiskt, de primära arbetsuppgifterna är:
samverkan både internt på myndigheten men också med externa aktörer
beredning av ärenden
företräda polisregionens totalförsvarsarbete i olika sammanhang
företräda polisregionen vid nationella arbetsgrupper kopplat till beredskapsplanering
stödja polisregionens olika enheter vid deras beredskapsplanerande åtgärder
föra vidare kunskap om beredskapsplanering samt totalförsvar till polisregionens anställda
driva processer/projekt inom beredskapsplaneringen internt och i samverkan med externa aktörer

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen har du god kännedom om hur myndigheter, regioner och kommuner är organiserade, bedriver sitt arbete och samverkar. Du har kunskap om samhällets krishanteringssystem, civilt försvar och totalförsvar samt känner till lagstiftningen inom området. Du har kunskap inom analys- och riskbedömningsarbete samt är van att hantera Office-program och andra tekniska system. Denna erfarenhet har du skaffat dig från Polismyndigheten, annan statlig myndighet, regional eller kommunal verksamhet alternativt annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant.

Detta är en möjlighet för dig som har:
polisexamen eller akademisk examen alternativt annan utbildning tillsammans med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig
svenskt medborgarskap
kunskap om samhällets krisberedskapssystem och dess aktörer
kunskap om civilt försvar och totalförsvar allmänt vad det innebär
kunskap om polisens roll i totalförsvaret
kunskap om vilka lagkrav som styr arbetet med beredskapsplanering och åtgärder vid höjd beredskap
vana av att besvara remisser och externa skrivelser
mycket goda kunskaper i Officeprogrammen Excel, Powerpoint och Word
god svenska och engelska, både i tal och skrift
körkort B


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
god kännedom om Polismyndighetens organisation och arbetssätt
erfarenhet av samordning av arbete med beredskapsplanering inom offentlig verksamhet
erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar, övningar och seminarier samt erfarenhet av att ta fram dokument så som vägledningar, strategier och rutiner



Dina personliga egenskaper
Du har förmågan att arbeta både självständigt och i grupp samt driva frågor inom ditt ansvarsområde. Är strukturerad, noggrann, har känsla för kvalité samt har ett lösningsfokus.
Du är även skicklig på att samverka med andra för att nå gemensamma mål och skapa goda relationer Du har god förmåga att se helhet och sammanhang samt att omvandla det på en strategisk nivå med långsiktiga perspektiv. Du har även god förmåga att ta initiativ, leda och driva projekt samt slutföra, följa upp och implementera resultat. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och kan hantera flera olika uppdrag och arbetsuppgifter samtidigt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Funktion: Handläggare
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
För fullständig annonsering, var god se följande länk som tar dig till arbetsannonsen på polisen.se:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/20232/februari/beredskapshandlaggare-till-operativa-enhetens-kansli-goteborg/

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-23
E-post: jobb.vast@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A076.251/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Ernst Fontells Plats (visa karta)
837 52  GÖTEBORG

Arbetsplats
Polismyndigheten - Göteborg C - Erns

Jobbnummer
7431835

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Göteborg C - Erns

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Göteborg C - Erns: