Behandlare till MiniMaria Sandviken

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

I augusti inleddes arbetet med att starta länets första MiniMaria. En mottagning för att öka tillgången till tidiga, samordnade och kunskapsbaserade insatser för unga som befinner sig i eller i riskzon för skadligt bruk eller beroende av alkohol, droger och/eller spel om pengar. Mottagningen erbjuder ett kunskapsbaserat, sammansatt stöd och intensiv öppenvårdsbehandling. MiniMaria kommer att vända sig till unga och unga vuxna upp till 25 år som bor i Sandviken, Hofors eller Ockelbo kommun samt de ungas närstående. Verksamheten kommer att drivas gemensamt av Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun och Region Gävleborg.

Vill du vara med på denna inspirerande resa och tillsammans med oss skapa länets första MiniMaria?

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen

Publiceringsdatum
2023-11-24

Arbetsuppgifter
MiniMaria kommer bestå av ett team om fem behandlare, varav en med sjuksköterskekompetens. På mottagningen finns även läkarkompetens på timbasis. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att förebygga och behandla skadligt bruk och beroende hos unga. MiniMaria erbjuder psykosocial behandling och rådgivning med ett tvärprofessionellt och nätverksorienterat synsätt, vilket innebär att vid behov initiera nära samarbete med andra verksamheter som behövs för att stärka måendet hos individen. Alla våra arbetssätt och behandlingsmetoder är evidensbaserade och återfinns i nationellt vård- och insatsprogram samt nationella riktlinjer. I tjänsten ingår också utåtriktat och informativt arbete för att göra verksamheten känd för alla som har behov av stöd eller samarbete.

Som behandlare kommer du bland annat att:
• ansvara för motivationshöjande samtal och psykosocialt behandlingsarbete enligt rekommenderad metodik från Socialstyrelsen
• arbeta utifrån en helhetssyn omkring den unges hälsa och situation genom att använda screening- och kartläggningsinstrument
• samverka med andra aktörer och vara ett konsultativt stöd för andra professioner

Hos oss får du:
• ett betydelsefullt arbete där du gör skillnad för våra unga och deras anhöriga
• goda möjligheter till kompetensutveckling via internt lärande och kollegial handledning men även via externa utbildningar
• vara med att bygga upp och forma verksamheten samt utarbeta och utveckla metoder, rutiner och arbetssätt som kan implementeras i övriga länet
• ett nära och tillitsbaserat ledarskap och extern handledning i grupp en gång i månaden

Kvalifikationer
För att trivas i rollen behöver du ha lång erfarenhet av att skapa goda relationer med unga och deras närstående. Du är en självgående och initiativtagande person som även är en utpräglad lagspelare som trivs i nära samarbeten med kollegor både internt och externt. Du är flexibel och kan lätt växla fokus för att lägga krutet där det bäst behövs för dagen, och klarar av att i krävande situationer bibehålla struktur och målet i siktet. Det är viktigt att du kan planera och prioritera arbetet effektivt samt hålla tidsramar. Du har förmåga att snabbt ta dig an och omsätta behandlingsmetodiska kunskaper till praktiskt arbete för att säkerställa evidensbaserat arbetssätt.
Eftersom mottagningen är ny krävs även att du inspireras av att skapa innehåll, struktur och rutiner, och att du trivs med att upparbeta goda samarbeten med andra verksamheter utifrån de behov som finns i en nystartad verksamhet.

I rollen som behandlare ska du
• ha socionomexamen eller inneha annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• inneha flerårig erfarenhet av psykosocialt arbete med unga och deras familjer
• inneha B-körkort och tillgång till bil
• inneha goda kunskaper kring socialtjänstens lagstiftning och erfarenhet från socialtjänstens arena

Mycket stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
Inför anställning lämnas utdrag ur belastningsregister.

Om du vill veta mer om den här unika möjligheten kontakta oss gärna.
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi kommer att tillämpa löpande urval till intervju, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som består av fem enheter.
Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS.
Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "115-23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Helena Hedman
helena.hedman@sandviken.se
026-24 13 12

Jobbnummer
8285862

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: