Behandlare till Mini-Maria Sandviken

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

I augusti startar länets första Mini-Maria. En mottagning för att öka tillgången till tidiga, samordnade och kunskapsbaserade insatser för unga som befinner sig i eller i riskzon för skadligt bruk eller beroende av alkohol, droger och/eller spel om pengar. Mottagningen erbjuder ett kunskapsbaserat, sammansatt stöd och intensiv öppenvårdsbehandling. Mini-Maria vänder sig till unga och unga vuxna upp till 25 år som bor i Sandviken, Hofors eller Ockelbo kommun samt de ungas närstående. Verksamheten kommer att drivas gemensamt av Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun och Region Gävleborg.

Vill du vara med på denna inspirerande resa och tillsammans med oss skapa länets första Mini-Maria?

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen

Publiceringsdatum
2023-06-30

Arbetsuppgifter
Mini-Maria kommer att bestå av ett team om fem behandlare, varav två med sjuksköterskekompetens. En av behandlarna har även gruppledarroll. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att förebygga och behandla skadligt bruk och beroende hos unga, samt vid behov involvera andra verksamheter som behövs för att stärka måendet hos individen. Du kommer även upparbeta rutiner för samarbete mellan skola och socialtjänst för upptäckt och tidigt stöd, liknande modellen Drogfri skola. Mini-Maria erbjuder psykosocial behandling och rådgivning med ett tvärprofessionellt och nätverksorienterat synsätt. Alla våra arbetssätt och behandlingsmetoder är evidensbaserade och återfinns i nationellt vård- och insatsprogram samt nationella riktlinjer.

I tjänsten ingår också utåtriktat och informativt arbete för att göra verksamheten känd för alla som har behov av stöd eller samarbete.

Som behandlare kommer du bland annat:
• ansvara för motivationshöjande samtal och psykosocialt behandlingsarbete enligt rekommenderad metodik från Socialstyrelsen
• arbeta utifrån en helhetssyn omkring den unges hälsa och situation vilket innebär att använda screening- och kartläggningsinstrument
• samverka med andra aktörer och vara ett konsultativt stöd

Hos oss får du:
• ett betydelsefullt arbete där du gör skillnad för våra unga och deras anhöriga
• goda möjligheter till kompetensutveckling via internt lärande och kollegial handledning men även via externa utbildningar
• vara med att bygga upp och forma verksamheten samt utarbeta och utveckla metoder, rutiner och arbetssätt som kan implementeras i övriga länet
• nära och tillitsbaserat ledarskap och extern handledning i grupp en gång i månaden.

Kvalifikationer
För att trivas i rollen behöver du ha förmåga att skapa goda samarbeten med såväl unga och deras närstående som samarbetspartners och kollegor. Du är flexibel och kan lätt växla fokus för att lägga krutet där det bäst behövs för dagen, och klarar av att i krävande situationer bibehålla struktur och målet i siktet. Det är viktigt att du kan planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt hålla tidsramar. Du har förmåga att snabbt ta dig an och omsätta behandlingsmetodiska kunskaper till praktiskt arbete för att säkerställa evidensbaserat arbetssätt. Vidare tar du hänsyn till det större perspektivet och kan, samtidigt som du förstår din roll, se till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Eftersom mottagningen är ny krävs att du inspireras av att skapa innehåll, struktur och rutiner utifrån de behov som finns i en nystartad verksamhet.

I rollen som behandlare ska du
• vara utbildad socionom eller inneha annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• inneha flerårig erfarenhet av psykosocialt arbete med unga och deras familjer
• inneha B-körkort och tillgång till bil
• inneha goda kunskaper kring socialtjänstens lagstiftning

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Inför anställning lämnas utdrag ur belastningsregister.

Om du vill veta mer om den här unika möjligheten kontakta oss gärna.
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Då det är semestertider kommer frågor via mejl till enhetschef besvaras inom cirka en vecka. Via telefon finns möjlighet att ställa frågor den 31 juli.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter.
Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS.
Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-07-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "71-23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Helena Hedman
helena.hedman@sandviken.se
026-24 13 12

Jobbnummer
7927820

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: