Barnsekreterare till Myndighet

Strängnäs kommun, Myndighet / Socialsekreterarjobb / Strängnäs
2023-09-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Barnsekreterare till Myndighet" (publicerad 2024-08-22) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet i Strängnäs

Vill du vara med och utöka vår arbetsgrupp och vara delaktig i vår utveckling gällande våra placerade barn? Välkommen med en ansökan till oss!

Vårt verksamhetsområde Myndighet, där placeringsgruppen ingår, tillhör Socialkontoret i Strängnäs och består av tre enheter. I september 2021 genomförde vi en organisationsjustering för att skapa bättre förutsättningar för vår verksamhet. Tjänsterna familjehemssekreterare och barnsekreterare tillhör nu samma arbetsgrupp, placeringsgruppen, som ligger under enheten Mottagnings- och familjeenheten. På enheten är vi 21 medarbetare fördelat på 1 enhetschef och 2 gruppledare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar. På enheten kommer du arbeta med kollegor i placeringsgruppen, mottagningsfunktionen och familjerätten.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, vi arbetar för att uppnå enheten mål, vi är nyfikna och arbetar med de motgångar som uppstår som ett team. Utifrån förändrade lagstiftningar och arbetssätt förstärker vi nu vår enhet med ytterligare personal för att fortsätta vårt viktiga arbete med våra placerade barn på enheten.

Du kommer erbjudas friskvårdsbidrag, extern handledning, hemarbete i viss mån och flexibel arbetstid.

Vi söker nu ytterligare en barnsekreterare till vår enhet!

Publiceringsdatum
2023-09-22

Arbetsuppgifter
Som barnsekreterare arbetar du med:
• att följa de placerade barnen i jour/familjehem genom regelbundna barnsamtal, hembesök.
• att ta emot orosanmälningar och utreda oro i dina ärenden enligt SOL och LVU.
• att ta emot ansökningar i dina pågående ärenden och utreda ansökningarna.
• att skriva överväganden enligt SOL och LVU samt bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser.
• att bereda ärenden till och delta på Socialutskottet.
• att delta i förhandlingar i domstolar med stöd av arbetsledning.
• rättssäker Myndighetsutövning och dokumentation.
• att ha nära samarbeta med familjerätten gällande utredningar rörande vårdnadsöverflytt.
• att bidra till verksamhetsutveckling på enheten tillsammans med andra enheter och externa parter.

Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med andra barnsekreterare och familjehemssekreterare. I din roll som barnsekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget.
I arbetet ingår också att aktivt söka information för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget och annan relevant information för området.

Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar vårt arbete i verksamhetssystemet Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning.
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• grundläggande IT-kunskaper.
• giltigt körkort med B-behörighet.

Det är starkt meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom IFO barn och familj.
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten.
• utbildning inom BBIC, MI, SARA och PATRIARK.
• separat systemisk utbildning eller nätverksutbildning.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. I rollen som barnsekreterare förväntas du kunna arbeta självständigt men också samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressade situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras. Du är flexibel och har förmågan att driva flera komplexa ärenden samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samverkansparter är avgörande för att du ska lyckas i din roll.

Låter det spännande? Urval och intervjuer sker löpande så du är välkommen in med din ansökan redan idag!

För arbete inom IFO barn och unga ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "407/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Myndighet

Kontakt
Enhetschef Mottagnings- och familjeenheten
Jill Bovin
Jill.Bovin@strangnas.se
0152-296 35

Jobbnummer
8133483

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet: