Barnsekreterare till familjehemsenheten

Sigtuna kommun, Mottagning och familjehemsenheten / Socialsekreterarjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Mottagning och familjehemsenheten i Sigtuna

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.

Publiceringsdatum
2023-03-28

Arbetsuppgifter
Vår Barnsekreterare flyttar norrut i landet! Så nu söker vi en ny barnsekreterare som kan komma och jobba med oss i vårt härliga gäng.

Familjehemsenheten består av fem barnsekreterare, fem familjehemssekreterare, två behandlingsassistenter, en biträdande enhetschef och en enhetschef.

Vi är en engagerad och stabil grupp som trivs bra tillsammans och gillar vårt arbete och varandra. I gruppen är det självklart för oss att ställa upp för varandra och att avlasta varandra när vi ställs inför utmaningar. Det är viktigt för oss att alla känner sig inkluderade och känner en trygghet i varandra och med en nära arbetsledning. Vi hjälps åt med vårt arbete och värnar om samverkan, både internt och externt, och har nära till biträdande enhetschef och enhetschef som båda har stor erfarenhet och kunskap om familjehemsvård. Våra chefer har hög tillit till oss som medarbetare och det finns en stor frihet i hur vi utformar vårt arbete.

I ditt arbete kommer du att arbeta i team tillsammans med familjehemssekreterare och behandlingsassistent för att följa upp att det placerade barnet/ungdomen får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Vi arbetar utifrån det tredelade föräldraskapet; socialtjänst, familjehem och föräldrar. Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år. Resor både inom och utanför kommunen är vanligt förekommande då man gör regelbundna uppföljningar i familjehemmet.

Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildning, flexibilitet och möjlighet att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan, årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag.

Vi har våra kontorslokaler i Kommunhuset, tre minuters promenad från Märsta tågstation.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och som gärna har tidigare erfarenhet av familjehemsvård eller som har jobbat inom socialtjänsten med myndighetsutövning på annat sätt i minst två år. Du har dokumentationsskicklighet och B-körkort. Det är meriterande om du har utbildning i systemteori, MI och Signs of Safety. Likså om du har erfarenhet av verksamhetssystemet LifeCare.

Som person är du positiv och nyfiken. Du har du ett professionellt bemötande och förstår vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barn och familj.
Du arbetar bra tillsammans med andra, är tillmötesgående och lyhörd. Du tar aktivt initiativ i sociala yrkesmässiga sammanhang och har förmåga att skapa och behålla kollegiala relationer. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat där du på en vardaglig basis kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C131926".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sigtuna kommun, Mottagning och familjehemsenheten

Kontakt
Biträdande enhetschef Familjehemsenheten
Katarina Riska
katarina.riska@sigtuna.se
08-591 263 63

Jobbnummer
7593838

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Mottagning och familjehemsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Mottagning och familjehemsenheten: