Barnsekreterare till familjehemsenheten
Gävle kommun, Myndighet / Socialsekreterarjobb / Gävle
2021-11-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Barnsekreterare till familjehemsenheten" (publicerad 2022-10-18) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gävle kommun, Myndighet i Gävle Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Familjehemsenheten arbetar för trygg och säker familjehemsvård. Enheten består av 28 medarbetare fördelat på 1:e socialsekreterare, familjehemssekreterare, barnsekreterare och administratörer. Skolfam som arbetar för att säkra familjehemsplacerade barns skolgång ingår också i enheten. Våra olika yrkesprofessioner har ett nära samarbete med varandra med barnet i centrum.
Arbetsplatsen kännetecknas av god laganda. Som nyanställd erbjuds du en mentor och arbetsgruppen har extern handledning och internt handledningsstöd vid behov.
Publiceringsdatum2021-11-12ArbetsuppgifterPå familjehemsenheten erbjuds du betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar och ett brett kontaktnät. Hos oss bidrar du med ditt arbete till att göra skillnad i barn och ungas liv. Kom och gör Gävle tryggare med oss!
Som barnsekreterare är du ansvarig handläggare för ett antal familjehemsplacerade barn och unga. Dina primära arbetsuppgifter är att tillsammans med familjehemssekreteraren följa upp barnets utveckling under placeringen. Du ansvarar för all myndighetsutövning kring det enskilda barnet med stöd av socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta innebär regelbundna träffar med barnet samt kontinuerligt samarbete med barnets föräldrar, familjehem, skola och övrigt nätverk. Prioriterade utvecklingsområden för denna tjänst är att fokusera på barnets kunskapsutveckling i skolan, barnets hälsa samt att arbeta med nätverksinriktade metoder.
I ditt arbete ingår även att arbeta med stöd till barnets biologiska nätverk för att underlätta och möjliggöra bra umgängen samt återföreningar mellan barn och föräldrar i de fall detta är möjligt. I det arbetet samverkar du som barnsekreterare med socialtjänstens behandlingsverksamheter. Vi arbetar med BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen 210 högskolepoäng eller motsvarande i äldre system. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort för manuellt växlad bil samt körvana ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och/eller har arbetat med barn och unga i utsatta situationer.
Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av Signs of Safety, BBIC och Treserva.
För att lyckas i din roll är du en person som är strukturerad och uthållig i ditt arbete. Du har förmågan att skapa förtroendefulla relationer och har ett prestigelöst förhållningssätt i samarbetet med andra. Du anpassar dig efter olika situationer och kan snabbt ändra ditt syn- och förhållningssätt. Du ser möjligheterna i förändringar.
I arbetsuppgifterna ingår skriftlig dokumentation. Det är därför viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig i skrift. Du behöver också kunna anpassa ditt språk till olika situationer, syften och mottagare.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-11-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGävle kommun, Myndighet
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "1568".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gävle kommun (org.nr 212000-2338)
Arbetsplats Gävle kommun, Myndighet
Kontakt Enhetschef Familjehemsenheten
Anna Arousell
anna.arousell@gavle.se 026-17 91 36 Jobbnummer 6115259
Observera att sista ansökningsdag har passerat.