Barnsekreterare familjehemsenheten

Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sigtuna

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.


Publiceringsdatum
2022-03-23

Arbetsuppgifter
Vi fortsätter att sats på familjehemsvården i Sigtuna kommun. Under 2021 utökade vi antalet familjehemssekreterare på enheten med målsättning att rekrytera egna familjehem och att erbjuda våra familjehem det bästa möjliga av tillgänglighet, utbildning och handledning.

Nu utökar vi även enheten med ännu en barnsekreterare. Vi söker dig som är en erfaren socialsekreterare och som vill vara med på vår fortsatta utvecklingsresa. Du kommer att arbeta som barnets socialsekreterare tillsammans med övriga fyra barnsekreterare på enheten. Som barnsekreterare säkerställer du att barnet/ungdomen får sina behov och rättigheter tillgodosedda. I ditt arbete kommer du att arbeta i team tillsammans med familjehemssekreterare och behandlingsassistent för att följa upp att det placerade barnet/ungdomen får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Vi arbetar utifrån det tredelade föräldraskapet; socialtjänst, familjehem och föräldrar.

Som person har du ett professionellt bemötande och förstår vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barn och familj. Du arbetar bra tillsammans med andra, har en god förmåga att arbeta både självständigt och i team, samt är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande gentemot andra. Du ansvarar och driver ditt arbete framåt mot mål och levererar resultat samt prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt.

Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år. Resor både inom och utanför kommunen är vanligt förekommande då man gör regelbundna uppföljningar i familjehemmet.

Inom vår familjehemsvård arbetar kompetenta, erfarna och engagerade barnsekreterare, familjehemssekreterare, behandlingsassistent samt en biträdande enhetschef som stöttar i det dagliga arbetet. Enhetschef driver det långsiktiga arbetet med fokus på att utveckla verksamheten tillsammans med biträdande enhetschef och i samverkan med medarbetarna.

Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. I september flyttar vi in i nyrenoverade lokaler i Kommunhuset, som är beläget i Märsta, endast ett par minuters gångväg från tågstationen. Vi är också i startgroparna för att introducera ett flexibelt arbetssätt, som kommer innebära möjlighet att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan.


Kvalifikationer
Vi vill att du har socionomexamen och dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som socialsekreterare med myndighetsutövning inom barn och ungdomsområdet.

Du är duktig på dokumentation och har körkort.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat där du på en vardaglig basis kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du samarbetar väl med andra och har förmåga att skapa och behålla kollegiala relationer. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem.

ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, inom tre månader.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C81391".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Maria Nylander
maria.nylander@sigtuna.se
0859126702

Jobbnummer
6465756

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: