Avtalsförvaltare till inköpsenheten i Täby kommun

Poolia Sverige AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Poolia Sverige AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Nu söker vi en avtalsförvaltare som ska förstärka vår inköpsenhet. Vi söker dig som vill utveckla och förbättra den offentliga affären i Täby kommun tillsammans med dina kollegor på inköpsenheten och verksamheterna.

Publiceringsdatum
2023-12-19

Om tjänsten
Du kommer ingå i den centrala inköpsenheten som är organiserad inom ekonomiavdelningen. Inköpsenheten består idag av 13 medarbetare samt inköpschef. Inköpsenheten arbetar kategoristyrt för att möjliggöra kostnadseffektiva inköp och därigenom bidra till effektiva verksamheter med hög kvalitet och god ekonomisk hushållning. För att uppnå detta är avtalsförvaltning och uppföljningen en nyckelfaktor.

I din roll som avtalsförvaltare kommer du primärt att följa upp kommunövergripande avtal. Uppföljningen innefattar såväl ekonomisk uppföljning som uppföljning av kvalitetskrav. Ett av flera avtal som du som avtalsförvaltare kommer att ha huvudansvaret för är kommunens lokalvårdsavtal. För att kunna arbeta proaktivt med detta avtal krävs ett nära samarbete med såväl kommunens verksamheter som leverantörer. Du kommer även att stötta verksamheterna i hur de kan jobba med förvaltning av de avtal de själva följer upp.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Självständigt följa upp och förvalta avtal. I detta arbete ingår såväl proaktivt arbete för att förebygga uppkomsten av avvikelser som direkt avhjälpande åtgärder.
Ha löpande dialog med beställare, leverantörer och övriga intressenter samt driva de frågor som uppstår inom aktuella områden.
Dokumentera och kommunicera erfarenheter för att möjliggöra kunskapsöverföring och utveckling av förvaltade avtal.
Ansvara, projektleda och driva implementering av nya avtal inom aktuellt område.
Hantera avvikelser när våra beställare och leverantörer inte är överens, driva en lösningsorienterad dialog med båda parter samt ta fram åtgärdsplaner, utfärda vite och vid behov samordna med upphandlare och jurist.
Analysera och sammanställa statistik avseende kommunens inköp samt genomföra stickprovskontroller.
Delta i upphandlingar inom aktuella områden.
Delta i och bidra till inköpsenhetens utvecklingsarbete.
Identifiera förbättringsmöjligheter för att addera mervärde i inköpsprocessen.
Hålla dig uppdaterad om relevanta leverantörsmarknader.

Vem är du?
Vi söker dig som har en för tjänsten relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp, logistik, statsvetenskap, juridik eller liknande alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Du har även:
Minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet från arbete inom avtalsförvaltning, projektledning/projektadministration, uppdragsledning, ekonomi, juridik, inköp eller närliggande områden.
Vana av att använda IT-verktyg, framför allt goda kunskaper i Office-paketet.
Erfarenhet av lagen om offentlig upphandling (LOU) och avtalsrätt.
Du behärskar svenska språket väl, i både tal och skrift.

Det är meriterande med erfarenhet av avtalsförvaltning och erfarenhet av arbete från offentlig sektor.
Som person trivs du med att självständigt driva, planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du vill genom ett proaktivt arbetssätt bidra till att underlätta för kommunens beställare i deras dagliga arbete. Du är detaljfokuserad men har även förmåga att lyfta blicken och se till helheten. Du drivs av att ur fakta se mönster och identifiera nyckeltal som kan vara till hjälp för att mäta och följa upp det arbetet du utför.

För att lyckas i rollen behöver du ha ett strukturerat, flexibelt, analytiskt och lösningsorienterat arbetssätt.
Då arbetet innebär många kontakter, ställer detta stora krav på att du har god förmåga att kommunicera, samarbeta, skapa förtroende samt att du är serviceinriktad. Vid denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att lyckas i din roll.

Om verksamheten
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.

Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas - hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.

På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.

Inköpsenheten verkar för en strategisk och hållbar hantering av kommunens resurser genom en effektiv inköpsprocess där leverantörsdialog, behovs- och marknadsanalys samt avtalsförvaltning ska ha en central roll. Vårt uppdrag är att i samverkan med verksamheterna säkerställa att anskaffningar sker affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och kommunens mål och riktlinjer. Vi arbetar faktabaserat och tvärfunktionellt tillsammans med verksamheterna för att skapa effektivitet och största möjliga affärsvärde för kommunen.

Täby kommun erbjuder
Förutom ett intressant, utmanande och meningsfullt arbete erbjuder vi också en arbetsplats med en positiv anda samt service och bemötande i fokus.
På vår hemsida www.taby.se kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta i Täby kommun.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "70271".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Poolia Sverige AB (org.nr 556426-7655), http://www.poolia.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Poolia Office Professionals AB

Kontakt
Nele Turemark
nele.turemark@poolia.se

Jobbnummer
8340138

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Poolia Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Poolia Sverige AB: