Avtalscontroller till upphandlingsenheten
Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Controllerjobb / Partille
2025-10-15
Visa alla controllerjobb i Partille,
Göteborg,
Lerum,
Mölndal,
Härryda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Partille Partille kommun har idag 41 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Avdelningen för ekonomi samt inköp och upphandling är en del av Kommunstyrelseförvaltningen och har sin centrala placering på kommunkontoret i Partille. Upphandlingsenheten befinner sig just nu på en spännande förändringsresa. Här blir du en del av ett kollegialt team med uppdraget att ge kvalificerad service till kommunens förvaltningar och bolag.
Inköp- och upphandlingsenheten består av en inköpssamordnare, en avtalscontroller, sex upphandlare samt en inköp- och upphandlingschef. Tillsammans har teamet påbörjat en gemensam resa mot att utveckla arbetssätt och samarbeten, i nära dialog med kommunens olika förvaltningar. Målet är att forma en modern inköps- och upphandlingsenhet som aktivt bidrar till Partille kommuns fortsatta utveckling.
Som avtalscontroller kommer du ha stora möjligheter att bidra till att kommunen gör goda affärer med helheten i fokus!
Publiceringsdatum2025-10-15ArbetsuppgifterDina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att genomföra systematiska, regelbundna och utökade uppföljningar av ramavtal. Syftet är att på ett strukturerat sätt följa upp och kontrollera hur leverantörer möter de krav som ställts i upphandlingen. Du bidrar också till att identifiera utvecklingsbehov inför kommande upphandlingar alltid med kommunens bästa i fokus.
Tillsammans med upphandlarna kommer du att ta fram och implementera en övergripande plan för ramavtalsuppföljning och bidra till att få ut största möjliga effekt av de upphandlingar som genomförs genom systematisk avtalsuppföljning. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka innehållet i ditt arbete, med fokus på både upphandlingsenhetens förändringsresa och det löpande operativa arbetet. I rollen ingår även att analysera nyckeltal och KPI:er.
KvalifikationerDu som söker har en högskoleutbildning inom relevanta områden, såsom ekonomi eller juridik, eller annan likvärdig utbildning. Du har minst två års erfarenhet av avtalsuppföljning eller motsvarande arbete som avtalscontroller eller revisor, gärna inom kommunal verksamhet. Du har god förmåga att analysera siffror, följa upp ramavtal och rapportera avvikelser. Vidare har du mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift. Erfarenhet av arbete med statistik, ekonomiska underlag, avtalsuppföljning och hållbarhetsarbete är meriterande.
Vi tror att du som söker till oss är:
* Strukturerad, noggrann och driven
* Brinner för att analysera siffror och rapportera avvikelser i ramavtal
* Lyhörd för verksamheternas behov och kan sätta siffror och statistik i en logisk kontext
* Samverkar och samarbetar obehindrat både inom och utanför upphandlingsenheten
* Lätt för att bygga positiva relationer med andra
* Affärsmässig och bekväm med direktkontakt med kommunens leverantörer, både självständigt och i grupp
* Tar emot återkoppling från verksamheter för att förbättra avtalens efterlevnad
* Delar gärna kunskap om hur avtal fungerar i praktiken
* Har förmåga att snabbt sätta sig in i både upphandlingstekniska och mer komplexa frågor
* Fokuserar alltid på beställarens behov och den goda offentliga affären
* Söker samverkan, skapar delaktighet och vill aktivt bidra till upphandlingsenhetens förändringsresa
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas.
Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/315".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Partille kommun (org.nr 212000-1272)
Arbetsplats Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen
Kontakt Inköps - och upphandlingschef
Eva Nordlund - för frågor om rekryteringen
070-714 05 62 Jobbnummer 9557926