Avtalscontroller till trafikkontoret, Stockholm Stad
Stockholms kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2024-12-13
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.
Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.
Välkommen till oss
Vill du jobba som i en strategisk roll som avtalscontroller med övergripande ansvar för leverantörskontroller, i en av landets största upphandlande organisationer?
Du kommer att jobba tillsammans med tolv engagerade kollegor med hög kompetens i ett prestigelöst och hjälpsamt arbetsklimat.
Som avtalscontroller inom Stockholms stad får du samtidigt ett stort kompetensutbyte såväl inom enheten som inom staden som en del av landets största upphandlande organisationer.
Vi erbjuder
En arbetsplats där vi hjälper och stöttar varandra i det vardagliga arbetet och värnar om den goda arbetsmiljön. Du ges möjlighet till personlig utveckling samt till delaktighet och inflytande på arbetsplatsen. Arbetsplatsen är centralt belägen i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan 4. Vi har flexibla arbetstider samt möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehovet finns möjlighet att varva kontorsarbete med att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Arbetsmiljö och hälsa är viktigt för oss. Vi erbjuder friskvårdsersättning, friskvårdstimme och möjlighet att delta i friskvårdsaktiviteter.
Läs mer här: Att arbeta i Stockholmsstad Stockholm stad på LinkedIn och Förmåner.
Din roll
Rollen som avtalscontroller är ny och därför ser vi en möjlighet för dig att självständigt påverka och forma uppdraget.
Vi ser din roll som viktig i processen för avtalsförvaltning men även i kontorets utveckling av arbetsprocessen för avtalsförvaltning. Du är spindeln i nätet när det gäller avtalsfrågor både internt på förvaltningen och externt med våra leverantörer, samt att du har nära dialog och samarbete med trafikkontorets upphandlare och beställarorganisation. Du arbetar nära enhetens inköpscontroller och rapporterar till enhetschef. Som avtalscontroller på trafikkontoret spelar du en nyckelroll i att vidareutveckla vårt arbete med inköps- och avtalstrohet. Du har också en viktig roll i kontorets förebyggande arbete mot välfärdsbrott.
Som avtalscontroller kommer du bland annat att arbeta med att
• genomföra övergripande, proaktiva riskbedömningar och leverantörskontroller, ex. ekonomisk ställning, skatter, arbetsmiljöavgifter med syftet att säkra en god avtalsefterlevnad och strukturerad avtalsuppföljning
• säkerställa att de krav som ställs i upphandlingar efterlevs (t.ex. arbetsrättsliga hänsyn och hållbarhetskrav) genom att systematiskt analysera, följa upp och övervaka de avtal som är tecknade med våra leverantörer
• hantera kvalitetsbrister och bistå i avvikelsehantering samt följa upp våra leverantörers status avseende uteslutningsgrunder
• tolka och svara på avtalsfrågor
• administrera Agresso Inköp och föra samt sammanställa statistik på befintliga leverantörer
• genomföra stickprov samt både automatiserade och övergripande kontroller för att identifiera risker och bekämpa/motverka välfärdsbrott genom att upptäcka tidiga signaler
• ta fram underlag för strategiska vägval inför större upphandlingar, sammanställa erfarenheter och utfall från tidigare avtal
• bistå till strategisk analys för vidare behov av stickprovskontroll eller initiering av arbetsplatskontroller för våra leverantörer och säkerställa att dessa genomförs på ett korrekt sätt
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som
• har en eftergymnasial utbildning från högskola, universitet eller yrkeshögskola med inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant, alternativt har du inhämtat motsvarande kunskap och kompetens genom flerårig erfarenhet från branschen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• har flerårig och aktuell erfarenhet av riskanalys, utformning, tolkning och uppföljning av avtal
• behärskar Officepaketets olika delar väl, har mycket goda kunskaper i Excel, en god förmåga att framställa information visuellt samt hantera stora mängder data och sammanställa det aggregerat
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av
• arbete inom offentlig verksamhet, med fördel kommunal, med god förståelse för vad
det innebär att vara styrd av lagen om offentlig upphandling(LOU) och avtalsrätt
• avtalsförhandling och strategisk upphandling, inköpsanalys och kategoristyrning
• förebyggande arbete mot arbetsrättslig och ekonomisk organiserad brottslighet
• ekonomi- och verksamhetsstyrning, kalkylering och statistik
Som person är du initiativtagande med ett metodiskt, systematiskt och strukturerat arbetssätt. Du är van att ta eget ansvar och självständigt driva uppgifter vidare. Eftersom arbetet innebär kontroll och uppföljning är det viktigt att du är en noggrann problemlösare med god analysförmåga. Du har lätt för att skapa goda relationer och förtroenden samt trivs med att samarbeta och ha många kontaktytor. Inte minst är det en självklarhet för dig att agera tryggt och professionellt i din yrkesroll och förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Vi vill också att du visar en nyfikenhet och ett engagemang för ditt arbetsområde och kan omsätta den energin till handlingskraft.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-01-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/6274".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Trafikkontoret, Ekonomi, Upphandling
Kontakt Laurence Brännström, enhetschef
08-50826235 Jobbnummer 9058824