Avtalscontroller till ÖBO

ÖrebroBostäder AB / Inköpar- och marknadsjobb / Örebro
2025-04-22


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos ÖrebroBostäder AB i Örebro

Vill du till en arbetsplats där du får vara med och bidra till något större? Då har du kommit helt rätt. ÖBO tar ett stort samhällsansvar, med ambitionen att vara med och utveckla Örebro i många år framöver. Tillsammans skapar vi ett levande Örebro.

Din roll
Som avtalscontroller har du en central roll i att säkerställa att våra avtal bidrar till både ekonomisk effektivitet och hög kvalitet. Du arbetar nära verksamheten för att säkerställa att våra avtal efterlevs och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling genom goda affärer.

Genom analys av inköpsstatistik, spendanalyser och leverantörsuppföljning identifierar du förbättringsområden och utvecklar arbetssätt som stärker ÖBOs strategiska arbete inom upphandling och avtalsförvaltning. En viktig del i uppdraget är att säkerställa en affärsmässig avtalsförvaltning samt att arbeta proaktivt för att utveckla leverantörsrelationer och avtal. Du bidrar till att stärka våra affärer genom nära samarbete med samtliga funktioner i upphandlingsgruppen och våra controllers. Du bidrar till träffsäkra upphandlingar genom analyser av vårt inköpsbeteende och våra behov.

Rollen är ny vilket innebär att du kommer ha ett stort ansvar och en unik möjlighet att forma och påverka tjänstens upplägg från grunden vad gäller arbetssätt, rutiner och processer.

Typiska arbetsuppgifter

• Systematisk avtalsuppföljning - Etablera, utveckla och kontinuerligt förbättra rutiner och processer för avtalsuppföljning.
• Leverantörs- och kvalitetsuppföljning - Genomföra ekonomisk och kvalitativ uppföljning och analys, revisioner och ha löpande dialog med leverantörer för att säkerställa att de lever upp till avtalade krav.
• Analys och kostnadsuppföljning - Utföra kostnads-, behovs- och marknadsanalyser för att identifiera möjligheter till optimering och kostnadsbesparingar.
• Stöd och rådgivning - Fungera som rådgivare och stödja verksamheten i frågor kring avtals- och inköpsprocesser, vilket bidrar till bättre affärsbeslut.
• Avtalsförvaltning - Ansvara för och vidareutveckla vår avtalskatalog samt arbeta för att utveckla och införa enhetliga beställningsrutiner.
• Förbättringsarbete - Driva förbättringsinitiativ inom både avtalsuppföljning och leverantörssamarbeten.

Du kommer att ingå i en engagerad upphandlingsgrupp inom enheten Ekonomi och administration. Gruppen består idag av 6 medarbetare - upphandlare, upphandlingsjurist, koordinator och gruppchef, och präglas av en positiv arbetsmiljö med hög kompetens, samarbete, humor och god gemenskap.

Personliga egenskaper
För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du har ett genuint intresse för avtalsuppföljning, inköp och avtalsförhållanden. Du söker aktivt information, är nytänkande och analytisk med ett sifferintresse. Vi ser att du har förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa avtal och affärsprocesser. Att du med engagemang är initiativrik, proaktiv och driver förändring på ett ansvarsfullt sätt. I ditt sätt att arbeta är du strukturerad där du målinriktat och självständigt utvecklar och förbättrar processer.

Eftersom rollen innebär många interna och externa kontakter är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Du har lätt för att bygga och vårda relationer, kommunicera tydligt och skapa förtroende i olika sammanhang.

Vi på ÖBO bryr oss om vem du är, därför lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet, där vi månar om en familjär kultur där olikheter får ta plats.

Dina kvalifikationer

• Eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp eller likvärdig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
• Erfarenhet av offentlig upphandling och god kännedom om LOU.
• Erfarenhet av arbete med avtalsefterlevnad och systematisk uppföljning.
• Mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet och god IT-systemvana.

Meriterande

• Erfarenhet av att genomföra upphandlingar enligt LOU.
• Erfarenhet av leverantörsuppföljning, spendanalys eller analys och bearbetning av inköpsstatistik.
• Erfarenhet av att driva och utveckla arbetssätt inom inköp och avtalsuppföljning.

Anställningsform
Tillsvidareanställning. Heltid. Med start enligt överenskommelse.

Intresserad? Hör av dig!

Helena Källqvist, Gruppchef Upphandling, 019-19 42 34
Peter Gustavsson, facklig representant för Vision, 019-19 43 73

Vi behöver din ansökan senast 2025-05-07. Varmt välkommen!

ÖBO (ÖrebroBostäder) är ett allmännyttigt bostadsbolag som verkar i Örebro. I mer än 75 år har vi arbetat för att utveckla Örebro till en levande, trygg och trivsam stad - att bo och leva i. Vi gör det genom att hyra ut och förvalta närmare 23 000 bostäder och över 1 000 kommersiella lokaler. Och genom att bygga om och bygga nytt. Men vi är så mycket mer än en hyresvärd och ett bostadsbolag. Vi bryr oss - om våra hyresgäster, våra medarbetare och om världen omkring oss. Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på https://www.obo.se/om-obo/jobba-pa-obo/

Ersättning
Avtalsenlig individuell lön. Avtalsenlig individuell lön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Örebrobostäder AB (org.nr 556334-8449), http://www.obo.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
ÖrebroBostäder AB

Jobbnummer
9298275

Prenumerera på jobb från ÖrebroBostäder AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos ÖrebroBostäder AB: