Avtalscontroller till Kommunstyrelseförvaltningen

Botkyrka kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Controllerjobb / Botkyrka
2025-03-03


Visa alla controllerjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Botkyrka

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!

Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.

Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 250 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, inköp, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.

Tjänsten och arbetsuppgifterna
Inköpsenheten vid kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar.

Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av upphandlingssystemet Kommers och vi har infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,6 miljarder årligen.

Inköpsenheten har idag 24 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi arbetar med kategoristyrning som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra interna beställare och leverantörer.

Tjänsten och arbetsuppgifterna

Vi söker nu en avtalscontroller med uppdrag att utveckla kommunens arbete med avtalsuppföljning framför allt inom området välfärdsbrottlighet. Som avtalscontroller i Botkyrka spelar du en nyckelroll i att vidareutveckla arbetet med inköps- och avtalstrohet. Du säkerställer att våra avtalsleverantörer levererar och fakturerar i enlighet med gällande avtal och följer upp hur kommunens verksamheter köper enligt de fastställda avtalen. Du kommer ha ett nära samarbete med kommunens trygghet- och säkerhetsavdelning och vara en del i arbetet för att stoppa oseriösa leverantörer.

Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av att:

• genomföra fördjupade analyser för att hitta eventuella brister eller felaktigheter i kommunens inköp
• analysera nuvarande och potentiella leverantörer
• systematiskt analysera, följa upp och övervaka de avtal som är tecknade med våra leverantörer
• säkerställa att de krav som ställs i upphandlingar efterlevs
• tillse att avtalsuppföljningen fungerar samt utveckla uppföljningsprocessen
• ta fram underlag för strategiska vägval inför större upphandlingar, sammanställa erfarenheter och utfall från tidigare avtal

Vi har idag en inköpscontroller på enheten som arbetar med inköpsanalyser och effektivisering av inköpsprocessen och en avtalscontroller som arbetar med avtalsuppföljning och arbetsplatskontroller. Nu stärker vi teamet genom att tillsätta ytterligare en avtalscontroller med fokus på välfärdsbrott och med förmågan att kunna genomföra kvalificerade granskningar av både nuvarande och potentiella leverantörer. För att du ska lyckas i din roll har du även stöd från kollegor med expertis inom upphandling och e-handel.

För Botkyrka kommun är arbete med att förebygga oegentligheter, korruption och andra allvarliga missförhållanden prioriterat. Vi ska tillsammans bli bättre så sådant inte uppstår. Det finns ett kommunövergripande team som samverkar med sakkunniga funktioner inom förvaltningarna för att utveckla detta arbete.

Vi erbjuder dig
Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar. På vår arbetsplats värderar vi ett samarbetsklimat där vi arbetar tillsammans för gemensam utveckling. Vi stöttar varandra med olika kompetenser och erfarenheter för att leverera hög kvalitet, trivas och ha roligt på jobbet. Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete delvis på distans när verksamheten möjliggör det. Vi erbjuder friskvårdsbidrag samt att du har möjlighet både till semester- och löneväxling.

Denna tjänst kan komma att innebära säkerhetsprövning och/eller säkerhetssamtal innan anställning.

Du som söker till oss
• har en eftergymnasial utbildning, gärna ekonom eller annan utbildning som är relevant för rollen.
• är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.
• har en analytisk förmåga, noggrann och detaljsinne som identifierar avvikelser såväl enskilda som det som sker systematiskt
• är kvalitetsmedveten och noggrann samt arbetar bra med komplexa frågor och problemlösning, förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna, och producerar egna dokument av hög kvalité.
• har ett starkt intresse av att arbeta med goda affärer och har förståelse för inköp som strategiskt verktyg och styrmedel för att uppnå mål. Du har kunskaper om ekonomi- och verksamhetsstyrning, kalkylering och statistik.
• har kännedom om organiserad brottslighet och dess komplexitet.
• behärskar officepaketets olika delar väl och har mycket goda kunskaper i excel.

Du bör ha erfarenhet av att arbeta med inköpsfrågor i kommun eller annan politiskt styrd organisation samt vana av att arbeta i olika system för att ta fram ekonomiska data. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av att granska årsredovisningar och att genomföra fördjupade granskningar av företag och företagskoncerner.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är resultatorienterad och självgående. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare. För att lyckas i rollen är det bra att vara strukturerad i ditt arbete och att kunna vara flexibel för att hantera ändrade förutsättningar.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KS/2025:00157".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Botkyrka kommun (org.nr 212000-2882)

Arbetsplats
Botkyrka kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Kontakt
Viktor Morawski
0707455256

Jobbnummer
9197634

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, Kommunstyrelseförvaltningen: