Avtalscontroller

Åre Kommun, Ekonomi / Inköpar- och marknadsjobb / Åre
2025-10-10


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Åre, Krokom, Östersund, Strömsund, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åre Kommun, Ekonomi i Åre

Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

Våra medarbetare utför Sveriges viktigaste jobb varje dag. Oavsett var i kommunen vi arbetar, är vi alla gemensamt till för Åre kommuns medborgare. Vi är många olika yrkeskategorier som arbetar i kommunen på olika arbetsplatser. Allas insatser behövs för att leverera god service och fortsätta utveckla verksamheterna och hela kommunen. Vi arbetar med att skapa värde och livskvalitet för våra kommuninvånare, våra företagare och besökare. Hos oss gör du skillnad, varje dag!

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Som medarbetare i Åre kommun får du ta del av flera förmåner utöver din lön, se länk under övrigt.

Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska.

Publiceringsdatum
2025-10-10

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en Avtalscontroller för att stärka upp vårt inköpsteam. Tjänsten som avtalscontroller ska bidra till att underlätta för verksamheten genom att vara en central roll för avtalshantering och frågor kopplade till avtal inom kommunen.

Rollen innebär att ansvara för avtalsförvaltning och avtalsuppföljning inom kommunens olika verksamhetsområden, samt att stötta vid olika frågor kopplade till avtal.

Rollen är ny hos oss, så du kommer att få stora möjligheter att påverka vidare utveckling löpande arbete.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Stötta och utveckla inköps- och avtalsprocessen kopplad till offentlig upphandling.

Ansvara för att säkerställa att avtal finns. Säkerställa att avtal registreras och diarieförs på korrekt sätt i vår avtalsdatabas. Du kommer även att få utveckla rutiner för diarieföring och arkivering och informera och utbilda övriga användare.

Ansvara för utlämningar av avtal kopplade till verksamhetsområdet.

Vara central punkt för att följa upp avtal, samt ansvara för att avtalen förlängs eller avslutas.

Du kommer även att vid behov stötta verksamheter i juridiska frågor gällande upphandling och inköp.

Du kommer att ha en central roll i verksamheten och jobba kontinuerligt med att säkerställa att avtal star fram, hanteras, används och följs upp i linje med verksamhetens behov.

Vid behov stötta inköpsenheten med att genomföra upphandlingar, direktupphandlingar och avrop. Följa upp krav och utföra leverantörskontroller.

Ditt arbete kommer även att bidra till att fånga upp utvecklingsbehov inför kommande upphandlingar med kommunens bästa i fokus, utveckla processer och rutiner för arbetet.

Tillsammans med dina kollegor på inköp kommer du ta fram och implementera en övergripande avtalsuppföljningsplan.

Inköpsenheten tillhör ekonomiavdelningen och ingår i kommunledningsförvaltningen. Inköpsenheten består av 4 inköpare samt en inköpschef.

Kvalifikationer
Vem söker vi?

• Vi söker dig som idag arbetar som avtalscontroller, jurist, upphandlare eller i annan roll som vi bedömer likvärdig.

• Har en eftergymnasial utbildning inom relevanta områden, såsom till exempel ekonomi eller juridik eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

• Har goda språkkunskaper, både muntligt och skriftligt i Svenska.

• Goda IT-kunskaper

• Bra på att uttrycka dig sakligt och tydligt.



Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av arbete med statistik, ekonomiska underlag, avtalsuppföljning och hållbarhetsarbete.

• Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

• Kunskap om offentlig upphandling (LOU)

• Kunskap/erfarenhet av spendanalysverktyg

• Erfarenhet/kunskap om upphandlings- och inköpssystem

• Erfarenhet av avtalsförvaltning, upphandling och/eller inköp

• Erfarenhet av arkivering, kansliarbetet eller avtalsuppföljning inom kommunal verksamhet, eller arbete som kan likställas detta.



Personliga egenskaper:

• Du har god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet.

• Du är strukturerad, driven och noggrann.

• Du är lyhörd för de olika verksamheternas behov och har förmågan att sätta siffor och statistik i en logisk kontext.

• Du samverkar och samarbetar obehindrat både inom och utanför inköpsenheten och har lätt för att bygga positiva relationer med andra människor.

• Du är affärsmässig och har förmågan att ha direktkontakt med kommunens leverantörer.

• Du intresserar dig för att ta emot återkoppling från kommunens olika verksamheter för att kunna förbättra avtalets efterlevnad och sprider gärna kunskap om hur avtalet är tänkt att fungera i praktiken tillsammans med dina kollegor.

Övrig information
Du ingår i en verksamhet under utveckling och i en kommun i tillväxt.

Du får möjlighet att påverka processer och arbetssätt och bidra med din kompetens för att höja kvaliteten.

Vi erbjuder friskvårdsbidrag och friskvårdstimme på arbetstid.

Vi erbjuder möjlighet att växa och utvecklas tillsammans med medarbetare och chefer.

Vi erbjuder distansarbete med upp till 2 dagar per vecka.

Vi sitter i Åre kommunhus mitt i Järpen.

ÖVRIGT


Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Våra förmåner: https://are.se/foretag-och-jobb/jobba-pa-are-kommun/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/vara-formaner

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C283074".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åre kommun (org.nr 212000-2494)

Arbetsplats
Åre Kommun, Ekonomi

Kontakt
Inköpschef
Helene Törnblom
helene.tornblom@are.se
0725428219

Jobbnummer
9551197

Prenumerera på jobb från Åre Kommun, Ekonomi

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åre Kommun, Ekonomi: