Avgiftshandläggare till Söderhamns kommun

Söderhamns Kommun / Administratörsjobb / Söderhamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Söderhamn, Bollnäs, Hudiksvall, Ockelbo, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Söderhamns Kommun i Söderhamn

Administrativa enheten

Är du en serviceinriktad person som tycker om ett varierande arbete med många olika typer av arbetsuppgifter och kontakter? Då kan rollen som avgiftshandläggare hos oss vara rätt för dig.

Publiceringsdatum
2023-05-02

Arbetsuppgifter
Administrativa enheten inom sektor Välfärd är en central enhet som ger stöd och service inom tid & lön, personaladministration, inköp, ekonomi, arkiv samt avgiftshandläggning. Du kommer arbeta i nära samarbete med en kollega inom avgiftshandläggning.

Arbetet innebär att följa brukarens avgifter genom att utreda, bedöma och besluta enligt 8 kapitlet socialtjänstlagen. Du håller dig uppdaterad om gällande lagstiftning och ansvarar för att rätt faktura kommer till rätt brukare i rätt tid. I arbetet ingår också att hantera eventuella överklaganden av beslut. I ditt ansvar ingår att säkerställa rättssäkerheten inom ditt område. Du har ett nära samarbete med biståndshandläggare men också regelbunden kontakt med andra interna och externa aktörer. En stor del av arbetet är kontakt med brukare och anhöriga där du är en viktig länk mellan sektor Välfärd och medborgarna för att svara på frågor och ge god service.

I dina arbetsuppgifter ingår viss ekonomiadministration och du kommer också att vara delaktig i utbetalning av försörjningsstöd där du har nära kontakt med handläggare inom området. Du medverkar till utveckling av rutiner och riktlinjer, vissa administrativa sysslor och arkivhantering.

Vi arbetar i en lärande organisation med ständig utveckling av vår verksamhet. Du förväntas ta del av utvecklingen av metoder och arbetssätt inom ditt område men också bidra med dina perspektiv till olika arbetsgrupper och andra enskilda uppdrag.

Vi söker dig som
Har lägst gymnasieutbildning med ekonomisk-, samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du eftergymnasial utbildning inom offentlig förvaltning, socialrätt eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig är det meriterande. Det är en fördel om du har goda kunskaper inom för tjänsten relevant lagstiftning, exempelvis Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vi ser gärna att du god insikt i offentlig förvaltning samt myndighetsutövning inom sektor Välfärds verksamhetsområden. I dina arbetsuppgifter ingår det att dokumentera och kommunicera med olika parter vilket kräver goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift samt att du kan uttrycka dig tydligt. Då dator används som ett arbetsredskap krävs det att du har goda datorkunskaper.

Som person är du trygg och har en god samarbetsförmåga. Du sätter motparten i fokus och förstår vikten av ett gott bemötande mot brukare, anhöriga och kollegor. Det är viktigt att du är lyhörd och kan anpassa ditt förhållningssätt till situationen. Vidare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter, driver processer vidare och är uppmärksam på förbättringsområden. Du styrs av etik och värderingar i avgörande situationer i arbetet. Slutligen underhåller du din specialistkunskap för att vara en kunskapsresurs för andra.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Vi hanterar ansökningar löpande, så vänta inte med att skicka in. Välkommen med din ansökan!

Var med och skapa ett framgångsrikt Söderhamn! I sektor Välfärd fokuserar vi på vuxna personer över 20 år. Sektorn samlar de verksamheter och kompetenser som tillsammans har störst påverkan för att stärka vuxna och äldres egna resurser så att det kan leva ett så meningsfullt och självständigt liv som möjligt under livets alla faser. Här arbetar cirka 1100 medarbetare som möter människor i olika livssituationer genom sina yrkesroller inom exempelvis vård- och omsorgsboende, hemtjänst, hemsjukvård, LSS-boende, socialpsykiatri, beroendecenter och försörjningsenhet.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OF63/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Söderhamns kommun (org.nr 212000-2353)

Kontakt
Ann-Katrin Samuelsson, enhetschef
ann-katrin.samuelsson@soderhamn.se
0270-75014

Jobbnummer
7716101

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Söderhamns Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Söderhamns Kommun: