Avgiftshandläggare

Munkedals Kommun / Administratörsjobb / Munkedal
2025-12-08


Visa alla administratörsjobb i Munkedal, Uddevalla, Färgelanda, Lysekil, Sotenäs eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Munkedals Kommun i Munkedal, Lysekil eller i hela Sverige

Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna?

Varmt välkommen till oss i Munkedals kommun!

Välfärdsförvaltningens uppgift är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Välfärdsförvaltningen består av de tre avdelningarna vård och omsorg, stöd och IFO (individ och familjeomsorg). Avdelning vård och omsorg består av enheter inom äldreboenden, hemtjänst och kommunal primärvård. Avdelning stöd innefattas av LSS. Avdelning IFO består av socialtjänst, arbetsmarknadsenhet, socialpsykiatri och biståndsenhet.

Vill du bli vår nya avgiftshandläggare? Vi söker en ny kollega för ett längre vikariat.

Som avgiftshandläggare inom välfärdsförvaltningen kommer du få möjlighet att arbeta i ett mindre sammanhang tillsammans med närmaste kollegan som är färdtjänsthandläggare. Du har ett nära samarbete med våra biståndshandläggare och enhetschefer. Som avgiftshandläggare har du ett mångsidigt uppdrag, dina huvudsakliga arbetsuppgifter är handläggning av avgifter inom vård och omsorg samt stöd, uppdraget innehåller även andra administrativa uppgifter såsom fakturahantering.

Vi erbjuder dig

- Ett stimulerande arbete med möjlighet att påverka dina arbetstider.
- Våra medarbetares hälsa är viktig för oss, både på och utanför arbetet, därför erbjuder vi bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, rabatter på gymkort samt tillgång till träningslokalen Styrkan.

Beskrivning av jobbet

Avgiftshandläggning är en myndighetsutövning med utgångspunkt i socialtjänstlagen och innefattar att utreda och beräkna avgifter samt ta erforderligt beslut om avgifter inom området. Du ansvarar för den månatliga debiteringen av verksamheternas avgifter samt kontrollerar rimligheten i uppgifterna i verksamhetssystemet. I arbetsuppgifterna ingår att bevaka de förändringar som sker inom avgifts- och pensionsområdet. Arbetet innebär mycket kontakt med våra medborgare, anhöriga, biståndshandläggare, chefer inom kommunens olika områden samt berörda myndigheter. Som avgiftshandläggare ska du även vid behov informera om avgifterna vid träffar med intresseorganisationer med flera. Du kommer även få arbeta med andra administrativa uppgifter kopplade till avgiftshandläggning som exempelvis framtagande av riktlinjer och rutiner. Du tar en aktiv del i utvecklingen av metoder och arbetssätt med fokus på effektivisering och digitalisering.

Vi söker dig som

- har en eftergymnasial utbildning, exempelvis som socialadministratör, alternativt annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig.
- har god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
- meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i olika verksamhetssystem exempelvis Combine.
- meriterande om du har erfarenhet inom offentlig verksamhet och av myndighetsutövning inom vård och omsorg samt funktionsstöd.

Vi söker dig som är självgående och flexibel, med förmåga att strukturera, organisera och prioritera dina arbetsuppgifter på ett effektivt och kvalitetssäkrat sätt. Du har en problemlösande analysförmåga och ett lösningsorienterat arbetssätt, samtidigt som du bidrar med god samarbetsförmåga och relationsskapande förmåga i mötet med medborgare och kollegor. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team och har ett professionellt bemötande i alla kontakter. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Vi vill informera dig om

- Tjänsten är ett vikariat under perioden maj 2026 till och med mars 2027, med möjlighet till förlängning.
- Inför en anställning kommer arbetsgivaren att efterfråga ett utdrag ur belastningsregistret.

För att bli aktuell för anställning krävs det att du vid intervjutillfället:
• visar giltig ID-handling
• vid behov uppvisar en kopia av ditt betyg/examensbevis
• har rätt att arbeta i Sverige och kan uppvisa giltigt arbetstillstånd
• vid behov uppvisar giltigt körkortstillstånd
• vid behov uppvisar giltig yrkeslegitimation
Vid vissa tillsättningar sker säkerhetsprövning. Om du bli aktuell för en sådan tjänst krävs det att du:
• genomgår och godkänns vid en säkerhetsprövning
Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Vår kommun
Munkedals kommun ligger belägen mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till motor- och järnväg. Kommunen har ca 10 350 invånare och inom kommunens organisation arbetar cirka 900 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter. Vi har ett välmående näringsliv med stor potential, föreningar inom varierade områden, ett stort utbud av aktiviteter och mycket mer. Allt detta tillsammans med vår organisation och alla våra invånare utgör det grunden för vad som gör vår kommun till det den är.
Tillsammans är vi Munkedals kommun!

Varmt välkommen med din ansökan - vi ser fram emot att höra från dig!

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/105".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Munkedals kommun (org.nr 212000-1330)

Arbetsplats
Välfärdsförvaltningen

Kontakt
Johanna Eklöf
0524-18173

Jobbnummer
9633796

Prenumerera på jobb från Munkedals Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Munkedals Kommun: