Avdelningschef till Redovisningsservice

Tysk-Svenska Handelskammaren / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm

Tysk-Svenska Handelskammaren
Presentation
Din uppgift blir att ansvara för och leda arbetet på avdelningen redovisningsservice. Avdelningen utför konsultuppdrag för i huvudsak tyska bolag som verkar på den svenska marknaden

Publiceringsdatum
2010-05-11

Dina arbetsuppgifter
I rollen ingår bland annat att skapa och vårda goda relationer med handelskammarens kunder. Detta gör du genom att inge och skapa förtroende mot kunderna och på detta sätt ta hem uppdrag till dina medarbetare. Du har till stor del en säljande roll och du säljer på förtroende, gedigen kunskap om den svenska och tyska affärsvärlden och handelskammarens språkkunskaper. Det är också din uppgift att skapa nya kundkontakter samt vårda och utveckla de befintliga. Du informerar och förklarar regler kring redovisning, bokslut och löner på ett lättförståeligt sätt. Det gör du i tätt samarbete med handelskammarens jurister.
Du ska kunna föreslå kunder nya rutiner, optimera deras arbetsprocesser, föreslå förenklingar och åtgärder som kan leda till minimering av kostnader. Arbetet utförs oftast mot tysktalande kunder.
Du kommer även ha mycket kontakt med banker, revisorer och Skatteverket.
Som avdelningschef ansvarar du för avdelningens marknadsföring, utveckling av tjänsteutbud samt avdelningens budget. Personalansvar för 12 medarbetare ingår i tjänsten och du ingår i handelskammarens ledningsgrupp.
Utbildning/erfarenhet
Vi vill att du har högskoleutbildning inom redovisning, svensk eller tysk utbildning. Det är viktigt att du har bott och arbetat i Tyskland. Du ska ha gedigen erfarenhet av den tyska affärsvärlden. Har du erfarenhet från en redovisningsbyrå eller revisionsbyrå är det absolut meriterande. Optimalt för denna tjänst vore en svensk revisor med tysk bakgrund.
Tjänsten kräver helt flytande tyska och svenska samt mycket goda kunskaper i engelska. Tjänsten kräver också mycket goda IT-kunskaper, främst i Excel, samt erfarenhet av några olika affärssystem.
Personliga egenskaper som är viktiga för denna position är att du är trygg som person, har lite pondus och är kommunikativ. Du är utåtriktad, social och kontaktskapande. Du har förmåga att kunna skifta mellan det formella och informella. Du är lösningsfokuserad och analytisk.
Du har tidigare erfarenhet av både arbetsledning och direkt personalansvar.
Välkommen med din ansökan till denna spännande tjänst mittemellan svenskt och tyskt affärsliv.
Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum
Företagsbeskrivning
Tysk-Svenska Handelskammarens uppdrag är att främja och utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem när de redan är på plats.
Våra 50-talet medarbetare är experter på Tyskland och Sverige och har en unik kompetens inom både tysk och svensk affärsjuridik, arbetsrätt, redovisning, skattefrågor och marknadsföring och talar såväl tyska som svenska. Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi också ett väl utvecklat samarbete med de 80 regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland - allt i syfte att fungera som den naturliga dörröppnaren till Tyskland och Sverige.
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och har omkring 1200 medlemsföretag.
Läs mer på www.handelskammer.se
Sluttext
Ansökan sker endast genom att du registrerar ditt CV här på vår webbplats. Klicka på knappen Ansök till höger i denna annons. När du registrerar ditt CV rekommenderar vi att du fyller i så många uppgifter som möjligt samt att du bifogar ett färdigt CV. Kontrollera även att din e-postadress är korrekt ifylld.
Poolia är ett auktoriserat bemanningsföretag vilket innebär att vi uppfyller de krav som är uppsatta av Bemanningsföretagen.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-06-08
Ange följande referens när du ansöker: 22677
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Företag
Tysk-Svenska Handelskammaren

Adress
Tysk-Svenska Handelskammaren

Jobbnummer
648864

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tysk-Svenska Handelskammaren

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tysk-Svenska Handelskammaren: