Avdelningschef till myndighetsavdelningen

Katrineholms kommun Socialförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Katrineholm, Vingåker, Flen, Finspång, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Katrineholms kommun Socialförvaltningen i Katrineholm

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

I Katrineholm Kommun ansvarar socialförvaltningen för individ-och familjeomsorg, vilket innebär att förvaltningen stödjer enskilda barn, unga och familjer med sociala problem. Det kan handla om ekonomiska problem, missbruk, relationer och familjejuridiska frågor. Socialförvaltningen ansvarar för biståndsprövningar, behandlingsinsatser enligt socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden, ärenden/insatser enligt LVU/LVM. Tillståndsgivning/tillsyn enligt alkohollagensamt handläggning enligt skuldsaneringslagen.

Socialförvaltningens arbete ska utgå från respekt för alla människors självbestämmanderätt och integritet där vård, behandling och övrigt stöd i högsta möjliga mån ska ges under frivilliga former. Vård, behandling och övrigt stöd ska utgå från klientens behov och gällande lagar.


Publiceringsdatum
2019-04-10

Arbetsuppgifter
Vill Du vara med oss och utveckla morgondagens sociala arbete?
Socialförvaltningen står inför stora utmaningar kommande år och väljer att möta dessa utmaningar genom att arbeta med ständiga förbättringar för att bli en organisation som anpassas efter klienternas behov. Vi väljer att satsa på kvalitet, utveckling och god arbetsmiljö.

Senaste åren har vi arbetat strategiskt med kompetensförsörjning och abetsmiljö. I vår strävan efter hållbarhet och en bra balans mellan arbetsliv och privatliv gör vi bland annat en organisatorisk förändring och förstärker myndighetsavdelningen med ytterligare en avdelningschef. I myndighetsavdelningarna ingår ekonomiskt bistånd, ensamkommande barn, familjehem, familjerätt, mottagningsgrupp samt utredning barn, unga-och vuxna. Myndighetsavdelningens uppdrag är att utreda behovet av insatser enligt SoL, LVM och LVU samt följa upp insatser. Socialförvaltningen har även en öppenvårdsavdelning som svarar för råd, stöd och behandling. Det finns också en verksamhetsövergripande stabsenhet med funktionen verksamhetsstöd och administration för hela förvaltningen.

Som avdelningschef är du direkt underställd förvaltningschefen och ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp med ett väl fungerande samarbete och positivt klimat. Inom avdelningen finns flera enhetschefer som har personalansvar. Som chef får du ett tydligt verksamhetsuppdrag, god introduktion i arbetet genom att delta i olika introduktionsprogram, handledning och en individuell kompetensutvecklingsplan.

Ditt huvuduppdrag som avdelningschef är att ansvara för att bedriva en verksamhet som sätter medborgarnas intressen och behov i centrum.
• Svara för övergripande strategiska bedömningar
• Svara för verksamhetsplanering och utveckling utifrån politiskt fastlagda mål
• Svara för omvärldsbevakning
• Se till att planerad och beslutad verksamhet genomförs utifrån givna förutsättningar och hålls inom befintliga ekonomiska ramar
• Följa upp utvecklingen i verksamheten
• Leda, stödja och stimulera enhetscheferna i deras arbete och utveckling
• Se till att rätt kompetens finns för att möta kommuninvånarnas behov
• Representera verksamheten både externt och internt
• Budget-, personal- och arbetsmiljöansvar


Kvalifikationer
Du är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har arbetat som chef-och ledare, har erfarenhet utav myndighetsutövning inom socialtjänsten samt har förståelse och erfarenhet utav arbete i en politiskt styrd organisation.

B-körkort krävs då arbetet innebär en del resor.

För att lyckas i rollen behöver du ha social kompetens då arbetet innebär att representera förvaltningen i olika sammanhang. Du behöver också vara tydlig i din kommunikation internt och externt i både muntlig och skriftlig form. Du är såväl trygg som stabil med förmåga att lyfta blicken och se saker i sitt rätta perspektiv. I din roll ingår att leda och utveckla verksamheten, att organisera och prioritera samt att vara drivande och utvecklingsinriktad. Du behöver kunna leda och motivera genom att skapa engagemang och delaktighet.

ÖVRIGT
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde sker enligt överenskommelse. Urval sker löpande under ansökningstiden.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-29
Ange följande referens när du ansöker: C27013/2019
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lorraine Fröberg 0150-575 37
Linda Qvarnström 0150-578 49
Ann Godlund 0150-578 78

Företag
Katrineholms kommun Socialförvaltningen

Adress
Katrineholms kommun Socialförvaltningen
Västgötagatan 18
64136 Katrineholm

Kontorsadress
Västgötagatan 18 64136 Katrineholm

Jobbnummer
4724712

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Katrineholms kommun Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Katrineholms kommun Socialförvaltningen: