Avdelningschef inom myndighet

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
2024-05-20


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Tjänsten är placerad inom Vård- och omsorgsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldreomsorg, hälso- och sjukvård, myndighetsutövning, beställning av insatser samt bedriver vård och omsorg i egen regi. Vi arbetar kvalitetsmedvetet och professionellt för att göra varje dag så bra som möjligt för Linköpingsbor som behöver oss.

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2024-05-20

Arbetsuppgifter
Under perioden 2022 till 2040 ökar antalet personer i behov av omsorg samtidigt som tillgänglig arbetskraft minskar kraftigt. Vård- och äldreomsorgsnämnden har inlett en omställning med ökat fokus på kärnuppdraget för att möta denna utmaning. Genom tillitsbaserad styrning utvecklar du strategier för att ta ett helhetsansvar för myndighetsbeslut och insatser gentemot medborgare/brukare med fokus på hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Det innebär att leda och följa upp avdelningen samt verkställa nämndens mål och omsätta dessa i aktiviteter på medarbetarnivå.

Du är direkt underställd Vård- och omsorgs direktören och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Tillsammans arbetar ni med strategiska frågor samt styr, leder, utvecklar och följer upp förvaltningen utifrån ett helhetsperspektiv. Avdelningens uppdrag är att utreda, besluta om och tillgodose insatser utifrån målgruppens behov samt att driva uppföljnings-, kvalitets- och utvecklingsarbete med fokus på målgruppen.

Din arbetsplats
Du leder en avdelning på ca 40 medarbetare som ansvarar för myndighetsutövning inom äldreomsorgen och för all myndighetsutövning inom hemtjänst under 65 år. Avdelningen ansvarar också för uppföljning av fattade beslut. En viktig del av ditt uppdrag kommer att vara att utveckla och automatisera arbetssätt och metoder med fokus på digitaliseringens, men också arbetssätt inom myndighetsutövningen utifrån att målgruppen äldre har behov av mer hälso- och sjukvård. I uppdraget ligger också att utveckla Vård- och äldreomsorgsnämndens riktlinjer för insatser enligt socialtjänstlagen. Du leder en ledningsgrupp med två enhetschefer.

Du som söker
Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. För rollen krävs att du har flerårig chefs- och ledarerfarenhet där du har goda erfarenheter av att leda förändringsarbete. Erfarenhet av arbete inom socialtjänst med myndighetsutövning är ett krav liksom god kunskap om aktuell lagstiftning. Har du erfarenhet av att vara chef över chefer ses det som meriterande.

Som chef är du känd för din tydlighet och förmåga att kommunicera effektivt, både verbalt och skriftligt. I rollen som ledare betonar vi närvaro och tillit, och du bidrar till detta genom din prestigelöshet och transparenta ledarstil. Du tar ansvar för dina beslut och har modet att förmedla även obekväma budskap när situationen kräver det. Med många kontaktytor är det avgörande att du kan etablera och underhålla förtroendefulla relationer. Du är skicklig på att prioritera och följa upp mål och resultat på ett strukturerat sätt. Vi lägger stor vikt vid din analytiska förmåga och förmågan att snabbt identifiera kärnproblematiken i en situation och omsätta dina insikter i konkreta handlingar. I rollen som avdelningschef behöver du kunna applicera ett helhetsperspektiv där verksamheten sätts i ett större sammanhang. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom området myndighetsutövning och ha ett stort intresse och engagemang för förvaltningens frågor.

Vi ser fram emot att läsa din ansökan när urvalet påbörjas den 10/6. I denna rekrytering använder vi oss av personlighet- och problemlösningstester som en del i vår bedömning. Initiala intervjuer med HR sker vecka 25 (digitala) och eventuella slutintervjuer sker vecka 26 (fysiskt på plats). Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 12935

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Kontakt
HR-konsult
Matilda Pettersson
Matilda.M.Pettersson@linkoping.se
013-205769

Jobbnummer
8692436


Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: