Avdelningschef för personal och löneadministration

Future People AB / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Future People AB i Stockholm, Solna, Järfälla, Täby, Södertälje eller i hela Sverige

Vi på Future People söker en avdelningschef till vår kund i centrala Stockholm. Som konsult hos oss får du möjlighet till ett spännande uppdrag hos en av våra kunder samtidigt som du fortsätter att utvecklas inom ditt kompetensområde. Vi är mycket måna om att du ska trivas hos oss och på ditt uppdrag. Hos oss är du en viktig och uppskattad person, både som anställd och som kollega.

Ta nästa steg i karriären och utvecklas tillsammans med oss!

Som Avdelningschef för Personal och löneadministration hos kunden ansvarar du för personal- och löneadministration för kundens ca 3 800 anställda. Avdelningen består utöver avdelningschefen, av tre systemförvaltare och fem lönespecialister, samt en assistent på ca 50 %. Avdelningen ansvarar för hela processen, från registrering och bearbetning av personal- och löneuppgifter fram till färdig lön, AGI-rapportering samt övrig rapportering och statistik (främst till myndigheter) kopplat till personal och löneadministrationen. Det är viktigt att arbetet sker utifrån de lagar, avtal och policydokument som reglerar löneadministrationen.

Dina huvudsakliga ansvarsområden:

• Du har fullt personalansvar som bland annat innefattar lönesättning och att säkerställa kompetensförsörjningen inom avdelningen samt att du har ett delegerat arbetsmiljöansvar.

• Säkerställa att avdelningens ansvarsområden och leveranser genomförs i tid och med god kvalitet.

• Säkerställa en god arbetsmiljö och trivsel inom avdelningen.

• Säkerställa ett gott samarbete både inom den egna avdelningen och med övriga samarbetspartners och interna kunder.

• Säkerställa god ordning och reda inkl. dokumentation av rutiner etc.

• Bidra i ständiga förbättringar av arbetssätt, processer och rutiner för ökad effektivitet och kvalitet i avdelningens leveranser.

• Bidra till ständigt lärande och ökad kompetens inom avdelningen.

• Bidra i projektet för uppgradering av lönesystemet HRM.

• Projektet styrs av en stakeholdergrupp som består av ansvariga inom bolaget samt från leverantören (HRM).

• Det operativa arbetet och leveranserna sköts av leveransteamet som består av medarbetare från Personal och löneadministration, IT-enhet samt leverantören HRM.

• Som ansvarig chef för Personal och löneadministration kommer du att ha en viktig roll som produktägare för lönesystemet HRM. Din kompetens och bidrag i projektet är mycket viktig och du får räkna med att lägga relativt mycket tid som stöd i uppdraget. På grund av att du har ett interimsuppdrag kommer inte att ha fullt leveransansvar för systeme.

• Som produktägare utgör du tillsammans med projektledaren och scrummastern en viktig länk mellan leveransteamet och stakeholdergruppen. Du kommer också att ingå i stakeholdergruppen.

• Målsättningen är att produktionssätta den nya versionen av HRM-systemet i oktober/november (eftersom vi haft vissa utmaningar i projektet kan produktionssättningen dock komma att skjutas fram ytterligare om nödvändigt).

Vanligt förekommande arbetsuppgifter och ansvarsområden för avdelningen:

• Kontrollera och arkivera anställningsavtal.

• Anmäla och uppdatera medarbetaruppgifter till kundens pensionsplaner.

• Förbereda och betala ut löner och förmåner.

• Säkerställa korrekt redovisning av skatter till Skatteverket (AGI).

• Administrera alla personalförändringar.

• Hantera filinläsning av bl.a. sjukfrånvaro.

• Hantera organisationsförändringar.

• Stöd till medarbetare och chefer (bl.a. kring frågor om lön, ersättningar, semester, övrig ledighet, i viss mån förmåner).

• Avstämningar och rättningar mm kopplat till löner och förmåner.

• Utfärda anställningsintyg, viss hantering kring medarbetare med skyddad identitet.

• Säkerställa statistik och rapportering kring bl.a. löner och förmåner till bokslut, revisorer och myndigheter.

• Granska och rimlighetskontrollera fakturor för personalförsäkringar, pensioner och vissa förmåner mm.

• Hantera medarbetares skulder till arbetsgivaren.

• Som systemstöd används framförallt HRM, SAP och eDoc.

Som person är du prestigelös, engagerad och har ett starkt driv. Du är utåtriktad, förtroendeingivande och tydlig i din kommunikation. Du har en god samarbetsförmåga och tar gärna egna initiativ.

För oss är det viktigt att varje kandidat ska få en positiv upplevelse hos oss och vi håller dig uppdaterad under hela processen. Du behöver aldrig undra vad som händer och hur just du ligger till i rekryteringsprocessen.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Omfattning: Heltid till den 29/4-2024.

Start: Omgående

Sista ansökningsdagen: 7/6-2023.

Du söker tjänsten på futurepeople.se

Vi har ej möjlighet att ta emot ansökningar via e-mail med anledning av GDPR.

Har du frågor om rollen eller undrar hur processen ser ut framöver får du gärna kontakta oss. Vi som arbetar med processen på detta uppdrag är Therese Lönnberg, du når mig på therese.lonnberg@futurepeople.se och Liv Hedström, liv.hedstrom@futurepeople.se. Vi ser gärna sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan.

Välkommen till oss på Future People!

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Future People AB (org.nr 559389-7274), http://www.futurepeople.se

Arbetsplats
Future People

Kontakt
Therese
therese.lonnberg@futurepeople.se

Jobbnummer
7852474

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Future People AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Future People AB: