Åtgärdssamordnare för Enköpingsåns och Örsundaåns avrinningsområ

Enköpings kommun Samhällsbyggnadsförvaltningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Enköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Enköping, Knivsta, Håbo, Strängnäs, Västerås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Enköpings kommun Samhällsbyggnadsförvaltningen i Enköping

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Samhällsbyggnadsförvaltningen består av fastighetsavdelningen, park- och gatuavdelningen, plan- och exploateringsavdelningen, måltidsservice, vatten- och avloppsavdelningen, städservice, ekonomi och administration, verksamhetsutveckling. På förvaltningen jobbar ca 280 personer och vi har ett nära samarbete mellan avdelningarna. Vi har gemensamma aktiviteter och friskvård på arbetstid som skapar en kamratlig stämning på förvaltningen. Genom ett stort engagemang, god service och kunskap bidrar vi till en väl fungerande vardag för enköpingsborna.

Plan- och exploateringsavdelningen ansvarar för kommunens översiktliga och strategiska planering, detaljplanering och genomförandefrågor kopplat till planläggning, markinnehav och exploatering. Avdelningen har idag 13 medarbetare (planarkitekter, kommunekolog, vattenstrateg, strategiska samhällsplanerare, exploateringsingenjörer och byggledare).



Publiceringsdatum
2018-11-01

Arbetsuppgifter
Enköpings kommun är en tillväxtkommun mitt i Mälardalen. Vi har gynnsamt läge med god tillgänglighet till många större städer. Det som också är karaktäristiskt för kommunen är en stor landsbygd med många stora jordbruksföretag.

Förutom Mälaren har vi ett fåtal mindre sjöar och ett antal slättlandsåar och många av dessa vattenmiljöer i kommunen når inte miljökvalitetsnormen God ekologisk status. En av anledningarna är att vattenmiljöerna är påverkade av övergödning.

Under 2018 påbörjar Havs- och Vattenmyndigheten en satsning för att stärka det lokala åtgärdsarbetet för att minska övergödningen. Enköpings kommun har beviljats medel från myndigheten till en åtgärdssamordnare under 2019-2020. Idag står lantbruket för en betydande del av läckaget av näringsämnen till vatten inom de båda avrinningsområdena.

Åtgärdssamordnarens uppgift är att samverka med nyckelpersoner bland markägare och andra för en helhetssyn och lokala engagemang som krävs för att få till rätt åtgärder på rätt plats. Huvuduppgiften är att genom samverkan skapa engagemang hos jordbrukarna, andra aktörer och boende i området. Det kommer att krävas ett tätt samarbete med lokala lantbruksföretag och berörda såsom vattenråd, fastighetsägare, föreningar och skolor.

Som åtgärdssamordnare ansvarar du för att;
• Bygga nätverk i avrinningsområdet för att engagera lokala aktörer i åtgärdsarbetet, främja diskussioner och ta tillvara lokal kunskap.
• Identifiera och stötta genomförandet av kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
• Aktivt deltagande i regionala och nationella nätverk.

Arbetsuppgifterna passar dig som är intresserad av övergödningsproblematiken och som tycker om problemlösning. Arbetet är självständigt och avser främst kontorsarbete. Det kommer även att innebära en hel del tjänsteresor, framför allt inom pilotområdet för träffar med markägare och lantbrukare. Du behöver vara en god kommunikatör och uppskatta att ha mycket kontakt med människor. En mycket viktig förutsättning är att du har mycket god förståelse för lantbrukarens och lantbrukarföretagens villkor.


Kvalifikationer
Rätt person för denna tjänst kan vi erbjuda en bra arbetsmiljö med en god stämning bland kollegorna, goda utvecklingsmöjligheter samt flexibel arbetstid.

För att kunna anta rollen som åtgärdssamordnare hos oss behöver du ha:
• Högskoleutbildning med inriktning mot vatten. Kan till exempel vara landsbygdsstrateg, limnolog, agronom med växtodlings- eller husdjursinriktning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• En god administrativ förmåga.
• En god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift.
• B-körkort

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet från arbete med övergödningsproblematik, våtmarker i jordbrukslandskapet eller motsvarande.
• Erfarenhet från arbete inom lantbruket
• Utbildning i miljökommunikation, miljöekonomi eller motsvarande.
• Erfarenhet från arbete i offentlig förvaltning
• Erfarenhet och/eller utbildning i GIS (ArcMap).

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och värderar att du är självgående, bra på att kommunicera med andra samt mål- och resultatorienterad. Vidare är det bra om du är bra på att skapa relationer, pedagogisk i din kommunikation samt har en god samarbetsförmåga.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Personuppgiftsansvariga nämnder för rekryteringen är kommunstyrelsen och rekryterande nämnd. Din ansökan sparas i 2 år. Om du blir anställd sparas din ansökan i din personakt. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett eventuellt anställningsavtal. Rättslig grund för att ta in dina personuppgifter är intresseavvägning. Ansökningarna hanteras av en extern leverantör. Om du anställs får du mer information om vad som gäller för dina personuppgifter i din anställning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Två års projektanställning Tidsbegränsad anställning, tillträde: Intervjuer kan komma att ske innan sista ansökningsdag.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-25
Ange följande referens när du ansöker: C22954
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Hallberg 0171-625471

Företag
Enköpings kommun Samhällsbyggnadsförvaltningen

Adress
Enköpings kommun Samhällsbyggnadsförvaltningen
Kungsgatan 42
74580 ENKÖPING

Kontorsadress
Kungsgatan 42 74580 Enköping

Jobbnummer
4436199

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Enköpings kommun Samhällsbyggnadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Enköpings kommun Samhällsbyggnadsförvaltningen: