Asta-Administratör
Kristinehamns kommun, Stöd, vård och omsorgsförvaltningen / Vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb / Kristinehamn
2025-02-07
Visa alla vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb i Kristinehamn,
Storfors,
Nacka,
Degerfors,
Karlskoga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Stöd, vård och omsorgsförvaltningen i Kristinehamn Vill du ha en spännande nyckelroll i arbetet med att uppnå och bibehålla en god måluppfyllelse i vår funktionsstödverksamhet? Vill du vara med och göra skillnad i människors vardag och ta dig an en ny utmaning där du får nytta av din administrativa kompetens? Då kan den här rollen vara intressant för dig!
Rollen som Asta-administratör inom funktionsstöd har målsättningen att vara ett tydligt administrativt stöd med fokus på insatspanering och hushållning av resurser.
Syftet är att:
• Ha ett gott ekonomiskt perspektiv på verksamheten.
• Ha en bra planering vid frånvaro.
• Ha ett bra administrativt stöd till verksamhet och chefer.
Förvaltningen för stöd, vård och omsorg består av tre verksamhetsområden: funktionsstöd, hemtjänst och särskilda boenden. Förvaltningens kärnverksamhet är att bedriva omsorg, omvårdnad och rehabilitering för äldre samt ge stöd och hjälp för människor att leva ett självständigt liv. Den här rollen tillhör funktionsstöd och personlig assistans.
Publiceringsdatum2025-02-07ArbetsuppgifterSom Asta-administratör har du stor betydelse för såväl enhetens arbetsmiljö som för ekonomi. Du ska utifrån uppdrag från enhetschef och tillsammans med övriga medarbetare sträva efter den mest optimala och kostnadseffektiva planeringen med hänsyn till en god arbetsmiljö. Uppdraget innefattar även kontakt med både interna och externa funktioner. Utgångspunkten i planeringen ska ha sitt ursprung i LSS-lagstiftningen.
• Ansvar för assistansens insats- och bemanningsplanering och andra administrativa arbetsuppgifter.
Att planera enhetens insatser resurseffektivt. Göra journalanteckningar efter samtal med brukare mm. Ansvarar för, och administrerar i, flertal IT-system.
- Kommunikation.
Asta-administratören ska, i samråd med enhetschef, kontinuerligt stämma av och följa upp insats- och personalplaneringen och alltid kommunicera med enhetschef när åtgärd kräver chefsbeslut.
Även kontinuerlig kommunikation med personliga assistenterna är nödvändig för att inhämta kunskap om hur planeringen fungerar.
- Ekonomi.
I planeringen har du stort inflytande på enhetens budgetutfall. Detta innebär att du i din roll måste ta stor hänsyn till de ekonomiska förutsättningarna samt i relation till LSS-lagstiftningen.
• Omvårdnadsarbetsuppgifter
Tjänstgöring i verksamheten ingår. Dessutom deltagande på teamträffar och APT-möten.
Övrigt
• Vid behov ta fram statistik och underlag till enhetschef.
• Ska vara behjälplig i diverse administration.
• Verkställa inkomna uppdrag i verksamhetssystemet omgående.
• Planera vid utbildningsinsatser samt bredvidgångar.
• Tillser att personallarm, nycklar, arbetskläder lämnas ut samt återlämnas.
• Stöttar assistenter med händelserapporteringar.
• Ansvarar för att poolturer används resurseffektivt.
• Delta på samordnarträffar.
• Vara delaktig gällande planering av och introduktion av vikarier.
För att lyckas i rollen behöver du ha kunskap om verksamhetens grunduppdrag och en stor förståelse för hur offentlig verksamhet bedrivs. Du behöver också vara medveten om brukarnas behov, enhetens arbetsmiljö samt budget och ekonomi. Du är ett stöd för både chef och kollegor i olika frågor. Arbetet förutsätter att du är väl insatt i enhetens ekonomi och bidrar till dess kvalitetsutveckling. Du arbetar i nära samarbete med chef, arbetskamrater och samordnare samtidigt som du är självgående i dina arbetsuppgifter.
KvalifikationerVi söker dig har administrativ utbildning eller annan relevant utbildning / erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från vård och omsorg, gärna med inriktning personlig assistans.
Du har god datorvana och det är meriterande med erfarenhet av relevanta verksamhetssystem såsom systemstödet Aiai, journalsystemet Combine, personalsystemet Visma, beställningssystemet Time Care och Alfa SignIT. Det är också meriterande med erfarenhet av schemaläggning.
Goda kunskaper i svenska såväl i tal som skrift är ett krav utifrån dokumentationsskyldigheten. Du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper.
B-körkort är ett krav.
Uppvisande av personbevis och utdrag från belastningsregistret (Barn med funktionsnedsättning) är ett krav för anställning
För att klara jobbet måste du vara en trygg och stabil person med självinsikt som kan behålla ett realistiskt perspektiv och fokusera på rätt saker även om det skulle uppstå stressande situationer. Du ska vara serviceinriktad, lyhörd och ha lätt för att samarbeta med andra. Du måste kunna lyfta blicken och ta hänsyn till det större perspektivet när du gör dina avvägningar och prioriteringar. Du behöver vara strukturerad så att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt samtidigt som du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C234151".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868),
http://www.kristinehamn.se/naringsliv-och-arbete/jobba-i-kristinehamns-kommun/ Arbetsplats Kristinehamns kommun, Stöd, vård och omsorgsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Minna Uusimäki Rudnick
minna.uusimakirudnick@kristinehamn.se Jobbnummer 9152557