Arkivhandläggare, vikariat.

Länsstyrelsen Värmland / Arkivariejobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Värmland i Karlstad

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövding Kenneth Johansson.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Tjänsten som arkivhandläggare är placerad hos Förvaltningsenheten. Inom enheten finns funktioner för reception, diarium, arkiv, jurister och juridisk kompetens, service, intern säkerhet och skydd, generellt handläggningsstödutveckling, GIS samt Risk och säkerhet. Enheten har ett helhetsansvar för Länsstyrelsen Värmlands ärendehantering, arkivbildning och arkivvård. Enheten ska verka för en god offentlighetsstruktur och en hantering av allmänna handlingar i enlighet med kraven i offentlighet- och sekretesslagen. Enheten ska upprätthålla tillgängliga arkiv och ge service till allmänheten och Länsstyrelsen Värmlands övriga enheter utifrån arkivlagen. Då en av våra medarbetare är tjänstledig söker vi nu en vikarie.


Publiceringsdatum
2018-09-07

Arbetsuppgifter
Alla myndigheter är ansvariga för att bevara sin information. Detta är reglerat i Tryckfrihetsförordningen, arkivlagstiftningen och Riksarkivets föreskrifter och anvisningar.
Länsstyrelsen har de senast åren arbetat för att bli en digital myndighet med en utvecklad digital ärendehantering. Vi ska arbeta mot en digital långtidslagring samt e-arkivlösning.

Dina arbetsuppgifter
• Registrering av inkomna handlingar
• Utlämnade av handlingar
• Delta i utvecklingsarbetet och arbetet med kvalitetssäkring och användbarheten av elektronisk dokumenthantering/informationshantering, registrering och arkivering
• Beakta relevant lagstiftning i alla förekommande arbetsuppgifter ex. dataskyddsförordningen, offentlighet och sekretess, förvaltningslagen, arkivlag samt se till att lagar och föreskrifter efterlevs
• Utbilda och stötta handläggare och övrig personal inom kompetensområdet
• Ge service och stöd till medarbetare och allmänhet
• Utföra gallringsutredningar

Vi arbetar ständigt med att utveckla våra arbetsmetoder och rutiner. En viktig del i arbetet är att arkivarien tillsammans med andra medarbetare ständigt förbättrar rutiner och processer. Inom arkivfunktionen innebär det bland annat att ansvara för arbetet med dokumenthantering/informationshantering och verksamhetsbaserad arkivredovisning samt myndighetens e-arkiv.




Kvalifikationer
Du har relevant utbildning med inriktning mot arkiv/registratur/offentlig förvaltning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har god kännedom om ärendehantering och verksamhetsbaserad arkivredovisning och är väl förtrogen med lagar och föreskrifter inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkivområdet. Då vi har en helt digital ärendehantering behöver du ha en mycket god datavana och erfarenhet av att arbeta i olika typer av IT-baserade verktyg.
Du har god initiativförmåga och vill vara delaktig i utvecklingsarbetet med vår arkivhantering. Du arbetar proaktivt, ser förbättringspotential och har förmåga att planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Utöver det är du noggrann, pedagogisk och lyhörd för verksamhetens behov. För att möta tjänstens utmaningar behöver du vara strukturerad, tålmodig, serviceinriktad och ansvarstagande. Du håller dig uppdaterad om den utveckling som sker i ditt område.
Svenskt medborgarskap är ett krav då anställning innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.


ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill.
Vid ansökan samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast möjligt, enligt överenskommelse., upphör: 2019-04-30 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-27
Ange följande referens när du ansöker: 112-6747-2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Patrik Norling patrik.norling@lansstyrelsen.se 010-224 72 21

Företag
Länsstyrelsen Värmland

Adress
Länsstyrelsen Värmland
65186 Karlstad
65186 Karlstad

Kontorsadress
65186 Karlstad

Jobbnummer
4334728

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen Värmland

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen Värmland: