Arkivhandläggare

Länsstyrelsen I Värmlands Län, Avdelningen För Verksamhetsstöd / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen I Värmlands Län, Avdelningen För Verksamhetsstöd i Karlstad

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Publiceringsdatum
2022-10-14

Beskrivning
Tjänsten som arkivhandläggare är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd och funktionen arkiv och registratur.

Du som medarbetare kommer tillsammans med vår arkivarie att arbeta med vårt arkiv och arkivfrågor men också stötta funktionens registratorer med ärenderegistrering vid arbetstoppar.

Dina arbetsuppgifter
Länsstyrelsen har de senaste åren arbetat för att bli en digital myndighet med en utvecklad digital ärendehantering. Vi ska arbeta mot en digital långtidslagring samt e-arkivlösning. Den fysiska hanteringen av post och papperskopior ersätts alltmer av digitala lösningar och Länsstyrelsen arbetar för en digitaliserad kommunikation i alla ärenden.

Dina arbetsuppgifter
• ordna och förteckna myndighetens arkiv,
• delta i utvecklingsarbetet och arbetet med kvalitetssäkring och användbarheten av elektronisk dokumenthantering, informationshantering, registrering och arkivering,
• utbilda och stötta medarbetare på Länsstyrelsen Värmland inom kompetensområdet,
• ge service och stöd till allmänhet,
• utlämning av allmänna handlingar och
• registrering av myndighetens ärenden.

En viktig del i arbetet är att du tillsammans med andra medarbetare ständigt arbetar med att förbättra rutiner och processer. Inom arkivfunktionen innebär det bland annat att ansvara för arbetet med dokumenthantering/informationshantering och verksamhetsbaserad arkivredovisning samt övervaka myndighetens digitala handlingar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har som lägst något års erfarenhet av arbete inom arkiv och/eller registratur,
• är väl förtrogen med lagar och föreskrifter inom området och
• har god kännedom om ärendehantering och verksamhetsbaserad arkivredovisning.

Då vi har en företrädesvis digital ärendehantering behöver du också ha en mycket god datavana och erfarenhet av att arbeta i olika typer av IT-baserade verktyg.

Meriterande är:
• lämplig högskoleutbildning exempelvis inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• erfarenhet av arbete inom arkiv och/eller registratur inom statlig sektor och
• erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkivområdet.

För att lyckas i jobbet är du strukturerad, noggrann, pedagogisk och lyhörd för verksamhetens behov. För att möta tjänstens utmaningar behöver du vara serviceinriktad och ansvarstagande. Du har god samarbetsförmåga samt lätt för att skapa goda relationer och att bevara dessa. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Svenskt medborgarskap är ett krav då anställning innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Anställningsvillkor
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.

o Demokrati

o Legalitet

o Objektivitet, saklighet och likabehandling

o Fri åsiktsbildning

o Respekt för alla människors lika värde

o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
LÄNSSTYRELSEN I VÄRMLANDS LÄN, Avdelningen för verksamhetsstöd

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "112-8120-2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Värmlands län (org.nr 202100-2395)

Arbetsplats
Länsstyrelsen I Värmlands Län, Avdelningen För Verksamhetsstöd

Kontakt
Fredrik Jansson, biträdande avdelningschef
010-2247407,fredrik.jansson@lansstyrelsen.se

Jobbnummer
7075476

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen I Värmlands Län, Avdelningen För Verksamhetsstöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen I Värmlands Län, Avdelningen För Verksamhetsstöd: