Arkivassistent till Skatteverkets centralarkiv
Skatteverket / Assistentjobb / Härnösand
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla assistentjobb i Härnösand,
Mark,
Kramfors,
Timrå,
Sundsvall eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Härnösand,
Mark,
Kramfors,
Sundsvall,
Sollefteå eller i
hela Sverige För dig som vill arbeta med arkiv finns nu en spännande möjlighet vid arkivsektionen inom Skatteverkets dokumentenhet.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som arkivassistent hos oss delar du din arbetstid mellan arbete i arkivet och vid ditt skrivbord. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara arbete med rekvisitioner, insortering av inkomna arkivhandlingar samt ordning av arkivhandlingar. Arkivarbetet leds av arkivarier och sektionschef. Efter introduktion i arbetet förväntas du självständigt kunna följa instruktioner och rutiner för att lösa dina arbetsuppgifter. Du förväntas också kunna bidra till andra dokumenthanteringsuppgifter liksom i viss mån till utveckling av sektionens arbete och rutiner.
Som arkivassistent får du chansen att vara med i sektionens spännande utvecklingsresa och vara med och forma en verksamhet som är under uppbyggnad. Du får vara med och bidra till en positiv arbetsplats där vi tillsammans tänker nytt och utvecklar myndighetens informationshantering.
Skatteverket expanderar i Härnösand med en centraliserad verksamhet för hantering av fysiska handlingar. Etableringen på orten består dels av koncentration av myndighetens posthantering och dels ett centralt arkiv för hela myndigheten. Sedan januari 2021 finns en arkivsektion som bemannar ett mellanlagringsarkiv fram till 2025 då centralarkivet ska stå klart. Centralarkivet samlokaliseras med Riksarkivet i moderna och anpassade lokaler.
Du kommer tillhöra en sektion inom dokumentenheten vid den administrativa avdelningen. Sektionen består idag av ca 20 medarbetare på flera olika orter. Din placering blir Härnösand där det idag är 7 medarbetare.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår
https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.I det här jobbet ska du:
- kunna ta egna initiativ samt ta ansvar att arbetet blir utfört
- ha god kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift
- vara noggrann
- vara flexibel och ha en god samarbetsförmåga
Du ska även ha:
- en gymnasieexamen
- aktuell arbetslivserfarenhet av dokumenthantering
- B körkort
Det är önskvärt med studier inom arkivvetenskap eller att du har aktuell arbetslivserfarenhet av arbete med arkiv eller diarieföring från offentlig förvaltning.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På
https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/838".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Skatteverket (org.nr 202100-5448)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Lennart Nyman, tf Sektionschef
010-5731882 Jobbnummer 8334489
Observera att sista ansökningsdag har passerat.