Arkivarier med IT-inriktning

Skolverket / Biblioteksassistentsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skolverket i Stockholm, Linköping, Göteborg, Lund, Umeå eller i hela Sverige

Skolverket stödjer skolorna i att säkerställa att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Utöver vårt grunduppdrag hanterar vi en mängd uppdrag från regeringen för att möjliggöra att den svenska skolan kan utvecklas i takt med omvärldens behov. Vårt ansvarsområde är brett och Skolverket kan därför erbjuda meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.

Avdelningen för juridik har ett övergripande ansvar för juridiska frågor inom Skolverket, inklusive en juridisk omvärldsbevakning för att kunna ge överblick och spridning. Avdelningen ger stöd till verksamheten i juridiska frågor i form av rådgivning och kvalitetssäkring genom juridiska ställningstaganden. På avdelningen tas föreskrifter som inte är läroplansknutna fram. Vidare ansvarar avdelningen för registratur och arkiv.

Enheten ansvarar för kvalitetssäkring och stöd i verksjuridiska frågor samt skoljuridiska frågor som rör lärarlegitimation. Enheten ansvarar vidare för myndighetens domstolsprocesser och för att myndighetens arkiv- och registratorsfunktion bedrivs på ett modernt och effektivt sätt. Enheten är kansliresurs för Lärarnas ansvarsnämnd.

Skolverket står inför ett omfattande utvecklingsarbete inom området informationshantering. Som en del i detta arbete söker verket nu två arkivarier med IT-inriktning till enheten för verksjuridik. Båda tjänsterna är tillsvidareanställningar med 6 månaders provanställning. Den ena tjänsten kommer att ha fokus på ett projekt som avser digitalisering av nationella prov.Tillträde enligt överenskommelse.

Publiceringsdatum
2017-01-25

Dina arbetsuppgifter
För båda tjänsterna gäller att arbetsuppgifterna framför allt består av att bevaka och verka för att myndighetens elektroniska information hanteras korrekt ur ett arkivperspektiv, d.v.s. struktureras, lagras och i övrigt hanteras på ett sådant sätt att den tillgodoser verksamhetens, allmänhetens och forskningens behov samt garanterar rättsäkerheten. Arbetet kommer att ske i nära samarbete med vår verksarkivarie och arbetsuppgifterna innebär bl.a. att:

• bistå med kunskap och kravställande för elektronisk informationshantering
• ta fram internt styrande dokument för elektronisk informationshantering
• utbilda och informera chefer och handläggare i arkivfrågor med betoning på elektronisk information
• utföra bevarande- och gallringsutredningar av IT-system
• delta i arbetet med förvalta verkets processbaserade informationsredovisning
• ge stöd till verkets förvaltning av IT-verktyg (vi tillämpar modellen PM3)
• ge stöd i verkets framtagande av en informationshanteringsstrategi och i upphandling/utveckling av ett myndighetsgemensamt diarie- och ärendehanteringssystem
• ge stöd i arbetet med att uppfylla de krav som PSI och öppna data ställer
• bistå i utlämningsärenden
• i övrigt sedvanliga arkivarieuppgifter, men med fokus på elektronisk information

Kvalifikationer
Du har:

• akademisk examen med minst 40p/60hp arkivvetenskap
• god IT-kompetens med utbildning i, och/eller arbetslivserfarenhet, av elektronisk informationshantering
• erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor
• erfarenhet av utredningsarbete avseende bevarande och gallring av elektronisk information
• god kännedom om offentlig förvaltning och de författningar som reglerar statliga myndigheters informationshantering

Det är meriterande om du också har:

• kunskap om aktuella standarder avseende elektronisk informationshantering
• erfarenhet av arbete med processbaserad informationsredovisning
• systemvetenskapliga studier eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt

Då tjänsterna innebär många kontakter är det viktigt att du har en god förmåga att kommunicera och förmedla ditt budskap på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt. Du är professionell i din yrkesroll och har hög integritet. Du vågar uttala egna ställningstaganden utifrån din roll även när de inte sammanfaller med andras åsikter. Du har förmågan att se till helheten och löser problem som uppstår genom att föreslå möjliga vägar att gå. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, att du arbetar bra med andra männiksor, lyssnar, kommunicerar och att du kan resonera dig fram till lösningar på ett konstruktivt sätt.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Sista ansökningsdag är den 8 februari 2017.

Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Maj Götefelt (OFR/LF) tel. 08-527 334 28.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Gunnar Haglund, Verksarkivarie gunnar.haglund@skolverket.se 08-5273 31 58
Cecilia Asker, Enhetschef cecilia.asker@skolverket.se 08-5273 34 87

Företag
Skolverket

Adress
Skolverket
Fleminggatan 14
10620 Stockholm

Kontorsadress
Fleminggatan 14

Jobbnummer
3281931

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skolverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skolverket: