Arkivarie- utveckling och digitalisering

Göteborgs kommun / Bibliotekariejobb / Göteborg
2020-01-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie- utveckling och digitalisering " (publicerad 2020-02-10) ⬅️


Visa alla bibliotekariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Lokalförvaltningen är en av Göteborgs Stads fastighetsorganisationer och en av Sveriges största offentliga fastighetsförvaltare med lokalytor på över två miljoner kvadratmeter. Vår vision är att vara en ledande byggherre och fastighetsförvaltare med göteborgarnas bästa för ögonen. Att vistas i en miljö där man mår bra är en självklar rätt vare sig man är två, trettio eller nittio år - våra drygt 470 medarbetare bygger och förvaltar miljöer att utvecklas, trivas och åldras i. Vårt uppdrag är att bygga, anpassa och förvalta bland annat skolor, förskolor, äldreboenden och boenden med särskild service. Arbetet sker i nära samarbete med våra kunder. Besök gärna http://www.goteborg.se/lokalforvaltningen


Publiceringsdatum
2020-01-17

Arbetsuppgifter
Vi på Lokalförvaltingen står mitt i en spännande och utmanande övergång till processbaserad informationsredovisning och söker nu en arkivarie som är redo att göra en djupdykning i utvecklingen inom arkivområdet. Det paradigmskifte som digitaliseringen innebär gör att vi måste hålla oss up-to-date och vara
förändringsbenägna för att möta dagens och morgondagens utmaningar. Vi växer och behöver därför inrätta en ny tjänst som arkivarie. I den här tjänsten kommer utveckling och förändring att vara centrala begrepp.

Arbetsuppgifter
Som arkivarie hos oss kommer dina övergripande arbetsuppgifter vara att utveckla digitala lösningar för e-arkiv och ta fram informationsmodeller och strategier för digital långtidsbevarande i samråd med t.ex. Regionarkivet och Intraservice. Vi vill att du ska tänka framtid i din roll, att du är nyskapande i ditt sätt att tänka och att du ständigt håller dig uppdaterad med utvecklingen på området. Du ingår i ett team tillsammans med en nämnd sekreterare och två registratorer där ni tillsammans ansvarar för ärende och dokumenthantering. Arbetsuppgifter som ligger i tjänsten är att identifiera behov, utveckla och genomföra strategier inom arkivområdet såsom digitalisering och lagring av handlingar. Ta fram och uppdatera styrdokument utifrån den processbaserade informationsredovisningen. Detta innefattar exempelvis klassificeringsstruktur, dokumenthanteringsplan, arkivförteckning och
diarieplan. Som arkivarie har du även rollen som huvuddataskyddskontakt i förvaltningens dataskyddsgrupp, som arbetar med att säkerställa förvaltningens efterlevnad av GDPR. Bidra till utvecklingen av ett ändamålsenligt och effektivt arbetssätt av förvaltningens IT-stöd. Hos oss kommer du att ha en central och varierande roll i ett team som hjälps åt och samarbetar med alla uppgifter som faller inom arkivområdet.




Kvalifikationer
Eftersom vi står inför en spännande och utmanande förändringsprocess önskar vi att du är en utvecklingsbenägen person med stor initiativförmåga. Vi vill ge dig möjligheten att genomföra dina egna idéer det är därför viktigt att du har en ambition och ett driv att förverkliga detta.
På lokalförvaltningen underskattar vi inte vikten av att ha kul och att trivas tillsammans. Därför hoppas vi att du är en öppen och social person som önskar sig en härlig och behaglig arbetsplats med goda relationer till dina kollegor. Vi tycker att det är roligt att samarbeta med varandra - och hoppas att du tycker det också. Eftersom att du möter många människor i ditt arbete tror vi att du har en god kommunaktiv förmåga och som själv blir glad av att erbjuda god service till alla du möter i ditt arbete. Vi letar efter dig som har en högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkivvetenskap eller
motsvarande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av både traditionellt och digitaliserat arkivarbete i offentlig verksamhet och med det hunnit med att skaffa dig kunskap om lagstiftning inom området. Meriterande för tjänsten är om du har
erfarenhet av processorienterad informationsredovisning, kunskap om stadens IT-verktyg för ärende- och dokumenthantering såsom LIS och Office 365. För denna tjänst kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykel förmåner. Vi på Lokalförvaltningen arbetar för ett Hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande
och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill
att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om
annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A817340 - Kopia".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Lokalförvaltningen

Jobbnummer
5047926

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: