Arkivarie, vikariat

Inspektionen för vård och omsorg / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Stockholm, Solna, Örebro, Jönköping, Göteborg eller i hela Sverige

Vill du arbeta med modern dokumenthantering och informationsförvaltning?

IVO söker nu en arkivarie med erfarenhet av e-arkivering för ett vikariat. Vi söker dig med huvudsaklig kompetens inom arkivjuridik, informationsförvaltning och uppbyggnad av e-arkivering. Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling med framåtanda och en spännande möjlighet att vara med på vår resa mot digitalisering och modern informationsstrukturering.

Arkivfunktionen finns placerad på IVO:s rättsenhet som är direkt underställd generaldirektören. Arkivfunktionen har därmed en mycket central plats på myndigheten med närhet till juridiken.

Publiceringsdatum
2021-12-13

Dina arbetsuppgifter
Arbetet kommer att vara både strategiskt och operativt med fokus på frågor som rör bevarande och gallring av allmänna handlingar, arkivredovisning, digitalt bevarande samt utbildning och utveckling av gemensamma arbetssätt. En stor del av arbetet framåt är att aktivt bidra till införande av e-arkiv på myndigheten.

Idag finns två arkivarier på myndigheten som arbetar med principiella frågeställningar som rör dokument- och ärendehantering. Förutom löpande uppgifter finns de närmaste åren en stor variation av arbeten, som arkivarierna kommer att ansvara för eller i hög grad delta i, exempelvis:

• Ett befintligt e-arkiv med ett mindre innehåll ska förvaltas och en helhetslösning för e-arkivering för myndigheten ska behovsundersökas, upphandlas och implementeras.
• Arbete med informationsmappning samt informationsmodellering.
• Förteckningsarbete. IVO:s ärendehantering är både digital och pappersbaserad.
• Framtagande av gallringsrutiner för myndigheten och genomföra gallringsutredningar.

Löpande uppgifter är bland annat att delta i systemutvecklingen och förvaltningen av ärendehanteringssystemet Public360, utlämnanden av äldre ärenden, förvalta framtagna rutiner och styrdokument, medverka i utvecklingsprojekt, förvalta klassificeringsstrukturen och bidra med stöd i myndighetens processutveckling.

Som arkivarie arbetar du även med att löpande bidra med stöd i principiella frågeställningar inom området som uppstår inom myndigheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk utbildning motsvarande minst 60hp/40p i arkivvetenskap,
• Flerårig erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor,
• Mycket god kännedom om de lagar och förordningar som styr inom offentlig förvaltning, speciellt om arkiv- och offentlighetslagstiftning samt Riksarkivets föreskrifter,
• Erfarenhet av digitaliseringsarbete,
• Goda och aktuella systemkunskaper,
• En väl utvecklad kommunikativ förmåga samt god kunskap i svenska språket , muntligt och skriftligt.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person ser du möjligheter och engageras av att tillsammans med andra hitta lösningar på komplexa problem. Du är driven och tar initiativ till att hitta nya vägar med nya arbetssätt. Du behöver ha en god pedagogisk förmåga att föra dina kunskaper vidare till andra. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga, gillar att arbeta i team och har lätt för att knyta och upprätthålla kontakter. För att trivas i rollen som arkivarie hos oss behöver du gilla att befinna dig i en miljö som är föränderlig och där du får möjlighet att påverka. Vidare vill vi att du har förmåga att växla mellan arbetsuppgifter, är noggrann, uthållig och kan prioritera.

Meriterande är om du har aktuell erfarenhet av:

• Utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet,
• Gallringsutredningar, framtagande av rutiner för gallring och att genomföra gallringsutredningar,
• Elektronisk arkivbildning och digitalt bevarande,
• Självständig arkivförteckning, helst enligt både allmänna arkivschemat och verksamhetsbaserad arkivredovisning,
• Implementera och/eller förvalta e-arkiv i offentlig förvaltning,
• Att utveckla e-tjänster i offentlig, gärna statlig, förvaltning,
• Dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360,
• Förteckningsprogrammet Klara.

Vi erbjuder

Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är ett vikariat på sex månader på heltid, med start så snart som möjligt. Tjänsten har placering i Stockholm.

Så ansöker du
Märk din ansökan med dnr 2.1.1-47630/2021. Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag är 10 januari. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering- eller annonseringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Inspektionen För Vård och Omsorg

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537), https://www.ivo.se/

Arbetsplats
https://www.ivo.se/

Kontakt
Karin Hååg, Enhetschef Rättsenheten
010-700 50 00

Jobbnummer
6176815

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Inspektionen för vård och omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Inspektionen för vård och omsorg: