Arkivarie till Svenska ESF-rådet

Svenska ESF-rådet / Bibliotekariejobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska ESF-rådet i Gävle, Falun, Stockholm, Örebro, Östersund eller i hela Sverige

Svenska ESF-rådet är en statlig myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet. Vi driver utveckling och innovation för en inkluderande arbetsmarknad genom att finansiera projekt som arbetar med kompetensutveckling, sysselsättningsåtgärder och integrationsinsatser. Finansieringen kommer från Europeiska Socialfonden och Fonden för dem som har det sämst ställt (Fead) i Sverige. Under en programperiod omsätter vi cirka 14 miljarder som stöd till projektverksamhet hos olika privata organisationer, kommuner, regioner och andra myndigheter.

Just nu arbetar vi med att avsluta programperioden 2014 - 2020 för fonderna och har påbörjat arbetet med ett nytt program med nya fondmedel för perioden 2021 - 2027.

Vi är cirka 140 medarbetare på åtta kontor runtom i landet. Huvudkontoret finns i Gävle.

Administrativa enheten, där tjänsten är placerad, ansvarar för myndighetens ekonomiprocesser, registratur, arkiv, inköp och övergripande lokalfrågor. Uppdraget omfattar också att koordinera ledningsstrukturen och samordna processerna för planering och uppföljning. Vid enheten finns även kanslifunktionen för övervakningskommittén för Socialfonden. Inom enheten är dessutom uppdraget att hantera den attesterande funktionen enligt EU:s regelverk, placerad. Enheten består idag av en chef och 13 medarbetare.

Publiceringsdatum
2022-04-13

Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie på Svenska ESF-rådet har du ett övergripande ansvar för arkivbildningen på myndigheten. Det betyder att du utvecklar system och processer för att systematiskt se till att arkivverksamheten fullgör det regelverk som omger området. Du ordnar och förtecknar arkiv, utför gallringsutredningar samt utarbetar riktlinjer och instruktioner. Tjänsten innebär ett nära samarbete med registrator och du ersätter också registrator vid planerad semester och annan frånvaro.

Vidare består dina arbetsuppgifter av att ansvara för planering, uppföljning och utveckling av myndighetens dokument- och ärendehantering. Du bidrar med arkivariekompetens i projekt med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar.

Myndigheten arbetar för ett införande av e-arkiv. I detta utvecklingsarbete kommer du att ha en viktig roll och stor påverkansmöjlighet. I arbetet ingår även att ställa krav på och utöva tillsyn över arkivlokaler samt övriga uppgifter som ingår i en arkivaries roll så som service till allmänhet, förtecknade och dokumentation. Du ger också råd och stöd samt genomför utbildningar inom området. Arbetet innebär många interna kontakter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig alternativt mångårig kvalificerad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarar högskoleutbildning
• minst ett års dokumenterad erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• god kunskap och yrkeserfarenhet från de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• stor IT-vana med god teknisk allmänkunskap om systemmiljöer

Det är meriterande om du har:

• erfarenhet av arbete med frågor inom området digital arkivering och informationsförvaltning
• erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• kunskap och erfarenhet av e-arkiv
• erfarenhet av utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet

Vi söker dig med god initiativförmåga och som har ett eget driv. Du kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra och kan förklara komplicerade frågor på ett begripligt sätt. För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa dig en helhetssyn över verksamheten. Du tar ansvar för ditt arbete och är noggrann. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Ansökan och mer information
Svenska ESF-rådet erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering vid huvudkontoret i Gävle. Vi tillämpar provanställning på 6 månader. Tillträde efter överenskommelse.

Är du intresserad av att arbeta på Svenska ESF-rådet som arkivarie är du välkommen med din ansökan via "Ansök" här nedan. Sista ansökningsdag är den 4 maj 2022.

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta chefen för administrativa enheten Ulrika Jobs Gunnarsson, tel. 026-54 27 15. Fackliga kontaktpersoner: Agnes Venäläinen, ST-ESF, tel. 031-707 73 85, e-post: agnes.venalainen@esf.se, och Ellinor Gullberg, Saco-ESF, tel.08-457 33 15, e-post: ellinor.gullberg@esf.se

Vi har gjort vårt annons- och medieval och vill därför inte bli kontaktade av annons- och mediesäljare.

Varaktighet, arbetstid
Provanställning 6 månader tillämpas. Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Esf-Rådet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Esf-Rådet (org.nr 202100-5224), https://www.esf.se

Arbetsplats
Svenska ESF-rådet

Jobbnummer
6539383

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska ESF-rådet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska ESF-rådet: