Arkivarie till Statens servicecenter

Statens Servicecenter / Bibliotekariejobb / Gävle
2021-11-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie till Statens servicecenter" (publicerad 2023-05-05) ⬅️


Visa alla bibliotekariejobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Arkivfunktionen tillhör rättsavdelningen som består av drygt 20 medarbetare av vilka en är arkivarie. Avdelningen som också omfattar myndighetens registratur ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden och består av tre enheter som finns i Stockholm respektive Gävle.

Du kommer att ha en central roll i arbetet med stödet åt myndighetens verksamheter och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten riktar sig till dig som är arkivarie och har dokumenterad flerårig erfarenhet av självständigt arbete med löpande förvaltning och utveckling inom verksamhetsbaserad arkivredovisning. Rollen innebär även styrning, stöd och kvalitetssäkring avseende arkiv- och informationshantering.

Som arkivarie på Statens servicecenter får du ett övergripande ansvar för arkivfrågorna vid myndigheten. Arbetsuppgifterna är mångfacetterade och omfattar bland annat myndighetens arkivvård och informationsredovisning, ansvaret för de strategiska frågorna inom området, deltagande i utvecklingsprojekt som sakkunnig, omvärldsbevakning och kvalitetssäkring.

I rollen ingår även att ge råd och stöd till verksamheten och att ansvara för rättsavdelningens informations- och utbildningsinsatser på sakområdet.

Mot bakgrund av myndighetens uppdrag och roll i statsförvaltningen är frågorna ofta utmanande och komplexa. Detta ställer stora krav på såväl analysförmåga som förståelse för verksamhetens utmaningar och behov.

Publiceringsdatum
2021-11-01

Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• Högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 hp eller likvärdig utbildning på högre nivå
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat och självständigt arbete som arkivarie inom offentlig sektor

Vidare ska du ha följande förmågor
• God analytisk förmåga
• Lösningsinriktad
• Konsultativt förhållningssätt
• Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift
• Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna

Vidare är det meriterande om du har
• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av implementering, kravställning och införande av system för bevarande (e-arkiv)
• Erfarenhet av digitalt systemstöd för diarieföring, dokument- och ärendehantering

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse.
Tjänsten innebär en del resande.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 21 november, 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Intervjuer planeras att starta under vecka 47. Arbetsprover eller andra tester kan förekomma som en del av rekryteringen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Håkan Alenius, Facklig kontaktperson, SEKO
026-65 65 82

Jobbnummer
6084680

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: