Arkivarie till Statens servicecenter

Statens Servicecenter / Bibliotekariejobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Arkivarie till Statens servicecenter

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Myndigheten ansvarar för de lokala statliga servicekontoren där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1600 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Arkivfunktionen tillhör rättsavdelningen som består av drygt 20 medarbetare. Avdelningen som också omfattar myndighetens registratur ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden och består av tre enheter som finns i Stockholm respektive Gävle.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Tjänsten riktar sig till dig som är arkivarie och har dokumenterad erfarenhet av självständigt arbete med löpande förvaltning och utveckling inom verksamhetsbaserad arkivredovisning samt med styrning, stöd och kvalitetssäkring avseende arkiv- och informationshantering gentemot en verksamhet.

Som arkivarie på Statens servicecenter får du ett övergripande ansvar för arkivfrågorna vid myndigheten. Arbetsuppgifterna är mångfacetterade och omfattar bland annat myndighetens arkivvård och informationsredovisning, ansvaret för de strategiska frågorna inom området, deltagande i utvecklingsprojekt som sakkunnig. Du förväntas också bidra till omvärldsbevakningen på det arkivrättsliga området för myndighetens räkning.

Du är förvaltningsledare för våra olika system för diarieföring och ärendehantering, styrelseadministration och för elektroniska underskrifter. Du ingår vidare i myndighetens signalskyddsfunktion och därutöver deltar du i registraturens löpande arbete vid behov.

I rollen ingår vidare att ge råd och stöd till verksamheten och att ansvara för rättsavdelningens informations- och utbildningsinsatser på sakområdet.

Mot bakgrund av myndighetens uppdrag och roll i statsförvaltningen är frågorna ofta utmanande och komplexa. Detta ställer stora krav på såväl analysförmåga som kunskap om och förståelse för verksamhetens utmaningar och behov.

Du kommer att ha en central roll i arbetet med stödet åt myndighetens verksamheter och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Publiceringsdatum
2023-05-05

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

• Högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap
• Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat och självständigt arbete som arkivarie samt registrator inom statlig sektor
• Erfarenhet av arbete inom signalskyddsorganisation och hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter
• Erfarenhet av förvaltningsledarskap och verksamhetsutveckling av ärendehanteringssystem.

Vidare ska du ha följande förmågor

• God analytisk förmåga
• Lösningsorienterad
• Konsultativt förhållningssätt
• Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna

Vidare är det meriterande om du har

• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av implementering, kravställning och införande av system för bevarande, till exempel e-arkiv
• Erfarenhet av att självständigt genomföra utbildnings- och informationsinsatser

Övrig information
Anställningen är placerad i Gävle. Tjänsten innebär en del resande. Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 12 maj 2023.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet. Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Håkan Alenius, Facklig kontaktperson, SEKO
026-65 65 82

Jobbnummer
7741313

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: