Arkivarie till stadsbyggnadsförvaltningen

Mölndals stad, Stadsbyggnadsförvaltningen / Arkivariejobb / Mölndal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals stad, Stadsbyggnadsförvaltningen i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Stadsbyggnadsförvaltningen har ca 60 medarbetare fördelat på fem enheter och är kommunstyrelsens och byggnadsnämndens förvaltning. På förvaltningen finns administrativ, plan-, mark- och exploaterings-, bygglov- och stadsingenjörsenhet (kart- och mätverksamhet samt lantmäterimyndighet). Förvaltningen hanterar stora delar av stadsbyggnadsprocessen såsom fysisk planering, markexploatering, fastighetsbildning, bygglov samt mät-, kart- och GIS-verksamhet. Tjänsten är placerad på den administrativa enheten som består av 10 medarbetare.

Mölndals stad är nu inne i en expansiv och händelserik utveckling, där många nya bostäder och verksamheter byggs. Som arkivarie är du med och utvecklar Bästa möjliga Mölndal, varje dag.

Är du nyfiken på vad som händer i Mölndal kan du titta på filmen i länken: https://youtu.be/IR_1EYN80eQ




Publiceringsdatum
2018-05-15

Arbetsuppgifter
Vår arkivarie går vidare till en ny befattning inom kommunen och vi söker nu hennes ersättare.

Du är stadsbyggnadsförvaltningens expert på arkiv, dokument- och informationshantering och stöttar förvaltningen i frågor som gäller offentlighets- och sekretesslagstiftning samt dataskydd. Arbetet har stor bredd och du kommer att arbeta med såväl utveckling som med service till verksamheten och i viss mån till allmänheten. Samråd kring större arkivfrågor sker med stadsarkivet inom stadsledningsförvaltningen.

I rollen ingår att upprätta dokumenthanteringsplaner, ordna och förteckna arkiv, lämna ut handlingar, leverera elektroniskt såväl som fysiskt till stadsarkivet, förbättra rutiner och processer i förvaltningens dokumenthantering samt bereda ärenden som gäller arkivhantering, dokumenthantering och allmänna handlingar. I uppdraget ingår även att vara byggnadsnämndens dataskyddsombud. I den rollen ska du:

• Informera och ge råd till nämnden och förvaltningen om deras skyldigheter enligt dataskyddsförordningen
• Övervaka att dataskyddsförordningen följs
• Informera och utbilda personal och granska behandlingar som görs på förvaltningen
• Sköta årlig rapportering till nämnden avseende dataskyddsförordningens efterlevnad

Hela staden är inne i en förändringsprocess för att arbeta mer digitalt med ärendehantering och arkivering. Förvaltningen förbereder för att ansluta sig till stadens e-arkiv. En viss del av detta arbete är genomfört, men det återstår fortfarande ett omfattande gallrings- och digitaliseringsarbete. Fastighetsbildningsdelen av förvaltningen har digital ärendehantering och vi strävar mot att det ska införas på stor bredd, bland annat för bygglovsansökningar. Vi vill att du ska vara med och delta i det arbetet, utforma strategier för en hållbar och långsiktig informationsförvaltning och agera kravställare i informationsprojekt. I arbetet ingår också att slutföra digitaliseringen av bygglovarkivet.



Kvalifikationer
Du har en arkivutbildning på högskolenivå, flerårig erfarenhet av arkivarbete samt kunskap om de lagar och regler samt övriga förutsättningar som styr offentlig verksamhet.

Du kan självständigt driva förändringsarbete både av arkivarbetet och av dokument- och informationshanteringen i våra verksamhetsprocesser. Du har erfarenhet av e-förvaltning och från arbete med processbaserade dokumenthanteringsplaner.

Som person är du initiativtagande med god känsla för service och kvalitet. Du är en god kommunikatör med pedagogisk förmåga som tycker om att arbeta både självständigt och i grupp. Du bör kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande med erfarenhet från relevant politiskt styrd verksamhet


ÖVRIGT
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden - välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-22
Ange följande referens när du ansöker: A777996
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Staffan Sjöberg 031-315 14 28
Maria Sasinka Bartolich 031-315 14 34

Företag
Mölndals stad, Stadsbyggnadsförvaltningen

Adress
Mölndals stad, Stadsbyggnadsförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
43182 Mölndal

Kontorsadress
Göteborgsvägen 11-17 43182 Mölndal

Jobbnummer
4142634

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals stad, Stadsbyggnadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals stad, Stadsbyggnadsförvaltningen: