Arkivarie till socialkontoret

Strängnäs kommun, Administrativa enheten SK / Bibliotekariejobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Administrativa enheten SK i Strängnäs

Välkommen till en spännande möjlighet att bli en viktig del av Strängnäs kommuns framtid! Vi söker nu en engagerad arkivarie som brinner för att forma och utveckla vår digitala informationshanteringen och även dela med sig av sin kunskap i utbildningar och workshops.

Administrativa enheten tillhör verksamhetsområdet Administration och Digitalisering på Socialkontoret i Strängnäs kommun och består av sex medarbetare och en enhetschef. På enheten arbetar nämndsekreterare, registrator, administratör, ekonomihandläggare och arkivarie.

Hos oss på den administrativa enheten är gott samarbetsklimat viktigt, vi värdesätter arbetsglädje och att arbeta tillsammans för gemensamt mål. För tjänsten tillämpas bland annat flextidsavtal samt friskvårdsbidrag.

Publiceringsdatum
2024-03-04

Arbetsuppgifter
Utvecklingen går snabbt och mot en mer digital hantering för arkiv- och informationshantering. Vi söker dig som vill vara med på denna utveckling och stötta socialkontorets organisation på den resan. Du kommer att jobba tillsammans med andra funktioner för att införa och befästa digitala arbetssätt och processer.

Du kommer även att vara ansvarig och delaktig i det löpande arbetet med socialkontorets samtliga arkiv genom att ge service, råd och stöd till socialkontorets medarbetare, förtroendevalda och allmänhet samt andra myndigheter. Du håller i utbildningar och information, lämnar ut allmänna handlingar och gör sekretessbedömningar.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
• Delta i arbetet med styrande och stödjande dokument till socialkontorets verksamheter.
• Bevaka strategiska informationshanteringsfrågor samt följa utveckling i omvärlden.
• Gallring, förteckning och förvaltning av verksamhetsarkiven.
• Medverka till att utveckla arkivfunktionen på enheten.
• Delta i och utveckla arbetet på socialkontorets kring dataskyddsfrågor (GDPR) som en av tre dataskyddssamordnare på socialkontoret.

Som arkivarie hos oss kommer du att spela en central roll i att organisera, bevara och tillgängliggöra vår information.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en högskole- eller universitetsexamen inom informationsvetenskap, systemvetenskap, arkivvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• har tidigare erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie inom offentlig förvaltning,
• har goda kunskaper om arkiv- och offentlighetslagstiftningen och andra relevanta regelverk,
• har goda dator- och systemkunskaper,
• har mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du:
• tidigare har arbetat inom socialtjänsten eller annan offentlig förvaltning.
• har erfarenhet av arbete i projekt.
• har erfarenhet av arbete med digital informationshantering och långsiktigt digitalt bevarande.
• har goda kunskaper om format och standarder för digitalt bevarande.

Som person är du noggrann, strukturerad och har hög ansvars- och servicekänsla. Du har god samarbetsförmåga, är självgående, initiativrik och trivs att arbeta med omväxlande arbetsuppgifter. Du har förmågan att anpassa kommunikation efter målgrupp.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar vår värdegrund om öppenhet, utveckling, tydlighet och respekt.

Urval sker löpande. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "81/24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Administrativa enheten SK

Kontakt
Enhetschef
Tobias Rundström
tobias.rundstrom@strangnas.se
0152-331218

Jobbnummer
8513554

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Administrativa enheten SK

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Administrativa enheten SK: