Arkivarie till rättsenheten

Ekobrottsmyndigheten / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm, Uppsala, Örebro, Linköping, Sundsvall eller i hela Sverige

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Rättsenheten vid Ekobrottsmyndigheten ansvarar för att säkerställa kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet i myndighetens rättsliga verksamhet. Vid rättsenheten finns funktioner för rättsliga frågor, strategiska redovisnings- och revisionsfrågor, dokumentation och arkiv samt registratur. Enheten arbetar aktivt bland annat med implementering av ny lagstiftning och bevakning av rättsutvecklingen samt att identifiera relevanta ärenden att driva för praxisbildning. Enheten tar fram promemorior, handböcker och metodstöd samt medverkar i utbildningar och andra kompetenshöjande insatser inom myndigheten. Enheten ansvarar även för att besvara remisser och lämna yttranden samt hanterar frågor som rör sekretess och personuppgiftsbehandling. Enheten har en nära samverkan med andra myndigheter med angränsande uppdrag. Rättsenheten består för närvarande av 13 personer.

Enheten söker nu en arkivarie för vikariat under en föräldraledighet.

Publiceringsdatum
2020-05-14

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten omfattar bland annat arbete med informationshantering och utveckling av verksamhetsstöd för en ändamålsenlig ärendehantering och arkivering. Hos oss kommer du främst att arbeta med:

strategiska arkiv- och dokumenthanteringsfrågor såsom gallringutredningar, e-arkiv, att bistå i implementeringen av nya rutiner för informationshantering i den brottsutredande verksamheten
personuppgiftshantering och registerlagstiftningsfrågor samt registerutdrag
bereda frågor om utlämning av allmän handling
I tjänsten ingår samverkan med andra myndigheter, medverkan i utbildningar och andra kompetenshöjande insatser samt att bidra i pågående utvecklingsarbete. I tjänsten kan också ingå att delta i praktiskt arkivarbete såsom förtecknande, verkställande av gallring och arkivleveranser m.m.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

akademisk utbildning inom arkivvetenskap (minst 60 hp)
därutöver minst filosofie kandidatexamen
Det är meriterande om du har:

erfarenhet av arbete med processkartläggningar och gallringsutredningar
erfarenhet av arbete med personuppgiftsfrågor och frågor om utlämnande av allmänna handlingar

Dina personliga egenskaper
Eftersom Ekobrottsmyndighetens verksamhet omfattar såväl åklagar- som polisverksamhet ställs stora krav på din förmåga att lösa komplexa frågor utifrån flera perspektiv och regelverk. Arbetet förutsätter att du har integritet, att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har lätt för att samarbeta med både interna och externa representanter. Du är noggrann, ansvarstagande och stresstålig. Det är viktigt att du har förmåga att arbeta med olika frågor parallellt liksom att kunna prioritera och planera ditt arbete.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrig information
Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär att säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), genomförs innan beslut om anställning fattas. Svenskt medborgarskap kan komma att krävas.

Tjänsten är ett vikariat under en föräldraledighet med placering vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. Önskat tillträde är i augusti 2020, eller enligt överenskommelse, dock längst till och med mars 2021. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Information om anställningen lämnas av verksarkivarie Sarah Mared tfn 010-562 92 87 och rättschef Eva Melander Tell tfn 010-562 90 03.

Fackliga företrädare för Saco-S John Keränen tfn 010-562 92 23, för ST Thérése Isaksson tfn 010-562 90 31 och för Polisförbundet Kristina Windalen tfn 010-562 98 21.

Välkommen med din ansökan via "skicka din ansökan!" senast den 28 maj 2020.

Varaktighet, arbetstid
Dag Vikariat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ekobrottsmyndigheten

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ekobrottsmyndigheten (org.nr 202100-4979), http://www.ekobrottsmyndigheten.se

Jobbnummer
5226968

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ekobrottsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekobrottsmyndigheten: