Arkivarie till Rättsavdelningen, informationsförvaltning, Polism

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Arkivariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.

RA - Informationsförvaltning
Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.

Den utlysta tjänsten är förlagd till Informationsförvaltning 2 vid Rättsenheten Stockholm som är en av sju regionalt placerade rättsenheter. Enheten har ungefär 160 anställda och är indelad i tre sektioner i verksamhetsområdena Rättstillämpning, Förvaltningsrätt och Informationsförvaltning. Sektionen Informationsförvaltning består av fyra grupper med cirka 40 medarbetare där tre av grupperna består av registratorer och en av arkivarier och arkivhandläggare. Sektionen ansvarar för regionens, de nationella avdelningarnas samt rikspolischefens kanslis registratur och för regionens arkivverksamhet och arkivlokaler.

Arkivbestånden består främst av handlingar från polisens brottsutredande verksamhet som brottsutredningar och kriminalärenden från 1920-talet och framåt. Men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar ingår. I vår grupp arbetar idag tio personer, både arkivarier och arkivhandläggare



Publiceringsdatum
2018-09-27

Arbetsuppgifter
I arbetet som arkivarie arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla bestånden. Arbetsuppgifter som ingår är ordnings- och förteckningsarbete, gallring, delta i leveranser och omflyttningar av material, att ombesörja lån, sekretessprövning, att ta emot besökare samt övrigt förekommande arbete inom arkivfunktionen. Ett stort fokus är sekretessprövning av allmän handling.

Du fungerar också som sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering och arbetar med gallringsutredningar, tillsyn, dokumenthanteringsplaner, samt med stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande)
• erfarenhet av arbete som arkivarie
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande med:
• erfarenhet av arbete med sekretessprövning
• erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående och ansvarstagande samt serviceinriktad. Du är noggrann och flexibel till din läggning. Du har god förmåga att samarbeta. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Övrig information
Anställning:
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort: Stockholms län
Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer att genomföras före anställning.

Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 15 oktober 2018.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra bemanningsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Charlotte Ryrberg, charlotte.ryrberg@polisen.se.

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-15
Ange följande referens när du ansöker: C22111/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Sandberg 010-563 73 69

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
4371137

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: