Arkivarie till Rättsavdelningen i Stockholm

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Biblioteksassistentsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten. Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 650 medarbetare på flera orter i landet.

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster.

Gruppen Arkiv och e-förvaltning består av tio arkivarier och arkivassistenter. Vi arbetar med att utveckla och styra Polismyndighetens arkivhantering, e-arkiv, diarieföring och ärendehantering. Vårt ansvar omfattar både digital och analog information. Vi ansvarar för Polismyndighetens nationella enheters arkiv och arkivet efter Rikspolisstyrelsen.

Publiceringsdatum
2015-09-22

Arbetsuppgifter
Arbetet som arkivarie innebär att ordna och förteckna Rikspolisstyrelsens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare och kollegor som är arkivarier. Rikspolisstyrelsens arkiv omfattar tiden 1964-2014 och är ett spännande material med stor variation. Arbetet innebär bland annat att utreda och analysera i vilket sammanhang handlingarna har skapats och vara i kontakt med verksamheten för att utreda proveniensen. Handlingarna omfattar bland annat brottsutredningar, handlingar från Polishögskolan och ärenden från internationell polisverksamhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Ordna och förteckna Rikspolisstyrelsens arkiv
• Förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i centralarkivet
• Ta emot leveranser till centralarkivet
• Utföra gallring av handlingar i centralarkivet

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning med 180 hp/120 p, och med 60 hp/40 p i arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap)

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
• Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor

PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är analytiskt lagd, ansvarstagande och har ordningssinne. Du kan arbeta självständigt vi ser att du har en god samarbetsförmåga då du ingår i ett team. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet och har en hög integritet då arkivmaterialet ofta omfattas av sekretess.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som medarbetare inom Polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. . Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Anställningen ett vikariat från och med tillträdesdag till och med 2016-12-31. Flextid tillämpas. Arbetsplatsen ligger på Kungsholmen i Stockholm. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-10-07
Ange följande referens när du ansöker: C2839/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annika Rodhe, Tf gruppchef 010-563 50 76

Facklig kontakt
Facklig information lämnas av: Lars Modig, SACO,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2443389

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: