Arkivarie till rättsavdelningen i Stockholm

Polismyndigheten / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Till vår rättsavdelning i Stockholm söker vi nu en arkivarie som är serviceinriktad, flexibel och självgående. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättssektionerna arbetar drygt 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering.
Informationsförvaltning ansvarar för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv, registratur och e-tjänster. Informationsförvaltning Stockholm ansvarar för regionens arkivverksamhet och arkivlokaler samt för regionens, de nationella avdelningarnas och rikspolischefens kanslis registratur. I Informationsförvaltning 2 arbetar idag elva personer; arkivarier, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och gruppchef.
Arkivbeståndet består till stora delar av handlingar från polisens brottsutredande verksamhet som brottsutredningar och kriminalärenden från 1920-talet och framåt. Men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar ingår.
Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som arkivarie får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.

Publiceringsdatum
2023-05-25

Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden genom att utföra ordnings- och förteckningsarbeten, gallra, delta i leveranser och omflyttningar av material. Att bistå verksamheterna internt med information ur arkiven och utföra sekretessprövningar samt utlämnade av allmän handling är också arbetsuppgifter som ingår. Du är sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering, arbetar med tillsyn och stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor. I den här tjänsten kommer du vara ansvarig för ett större ordnings- och förteckningsprojekt där arbetsledning av kollegor ingår.
Deltagande i nationella och regionala utvecklingsprojekt kan bli aktuellt där arbete med gallringsutredningar och dokumenthanteringsplaner kan ingå.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap)
• aktuell erfarenhet av arbete som arkivarie
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
• god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du även har:
• erfarenhet av arbete med sekretessprövning
• erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
• erfarenhet av arbete med arkiv inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• erfarenhet av arbetsledning

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående, ansvarstagande och har förmåga att själv strukturera ditt arbete. Du är serviceinriktad och har intresse och vilja att hjälpa andra. Arbetsuppgifterna ställer även krav på hög flexibilitet då snabbt uppkomna arbetsuppgifter kan förekomma, därmed har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är noggrann och har god förmåga att samarbeta. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Gruppchef Karin Sandberg, karin.sandberg@polien.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult Ingela Laméus, ingela.lameus@polisen.se

Fackliga företrädare
Lawen Dehghani/SACO tfn: 010-563 85 79,
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10,
Pär Renberg/Fackförbundet ST, tfn: 072-2465237,
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7 juni 2023. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr A294.474/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A294.474/2023 via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-07
E-post: jobb.na@polisen.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Polhemsgatan 30 (visa karta)
102 26  STOCKHOLM

Jobbnummer
7816033

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: