Arkivarie till Polismyndigheten Falun

Polismyndigheten / Arkivariejobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Falun, Borlänge, Norberg, Mora, Gävle eller i hela Sverige

Arkivarie till Informationsförvaltning 1 vid Rättsavdelningen Bergslagen

Beskrivning av arbetsplatsen
Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.
Vid rättsenhet Bergslagen arbetar för närvarande sammanlagt fyra grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Vi söker en arkivarie som vill arbeta för gruppen Informationsförvaltning. Det geografiska ansvarsområdet omfattar Värmland-, Örebro- och Dalarnas län.

Arbetsuppgifter
Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du gör gallringsre-dovisningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhets-områden. Du kommer även ge råd till regionens olika verksamheter i frågor om diarieföring och ärendehantering.

Dessutom arbetsuppgifter som kan ingå:
• in- och utsortering av handlingar
• hanterar interna lån av akter
• tar emot leveranser
• utbilda och ge råd i arkivfrågor
• deltar i leveranser inom myndigheten och ev till arkivmyndigheten
komplettera dokumenthanteringsplaner
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
• vid behov delta i nationella och regionala utvecklingsprojekt
• m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p ar-kivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap)
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen


Det är meriterande med:
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• kännedom om, och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• erfarenhet av handläggning av ärenden om utlämnade av allmän handling
• erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• B-körkort


Publiceringsdatum
2018-06-01

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående och ansvarstagande samt serviceinriktad. Du tycker om att arbeta självständigt och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Inger Sjögreen, 010-567 57 88

Facklig företrädare
Fackliga företrädare för SACO-S, Kent Svärd tfn 010-56 34 211
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, tfn 010-567 70 92
SEKO Polisen, Karna Tillheden tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställning
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort: Falun
Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer att genomföras före anställning.


Så ansöker du
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 2018-06-18. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.
Skicka din ansökan via e-post till: jobb.na@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med dnr A281.739/2018 i mailets ärendemening.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:
Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Sara Fjellström, tel. 070-2212512.

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.
Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.
De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi ser fram emot din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-18

Företag
Polismyndigheten

Kontorsadress
Kristinegatan 26

Jobbnummer
4182076

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: