Arkivarie till Datainspektionen

Datainspektionen, / Arkivariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Datainspektionen, i Stockholm

Som arkivarie på Datainspektionen ansvarar du för myndighetens arkivfunktion. Du arbetar med den elektroniska hanteringen men även sedvanligt ordnings- och förteckningsarbete. Du strukturerar arbetet med vårt fysiska arkiv, skapar rutiner och rutinbeskrivningar och ger råd och stöd till verksamheten i olika arkivfrågor. I arbetsuppgifterna ingår även gallringsutredningar, att upprätta instruktioner och rutiner för denna hantering samt att ta fram analyser och underlag inför hemställan om myndighetsspecifika föreskrifter från Riksarkivet.

Datainspektionen värnar en effektiv och rättssäker informationshantering och du kommer att delta i olika utvecklingsprojekt inom funktionens uppdrag. Du utarbetar informationshanteringsplan, arbetar med informationsklassning och utbildar internt. Som arkivarie agerar du kravställare inför vår upphandling och implementering av e-arkiv, samt utvecklar och förvaltar därefter vårt e-arkiv och våra e-tjänster.

Du arbetar verksamhetsnära och tillsammans med exempelvis våra registratorer och systemförvaltare. Tjänsten innehåller även andra administrativa uppgifter som exempelvis att agera stöd till registratur i utlämnandet av allmänna handlingar. Datainspektionen använder Platina som ärendehanteringssystem.

Tjänsten är organisatoriskt placerad på den Administrativa enheten och du rapporterar till myndighetens chefsjurist.

Vi söker dig som har en akademisk examen med minst 40 p (60hp) arkivvetenskap och några års erfarenhet av arkivfrågor. Du har god kännedom om förvaltnings-, offentlighet- och sekretesslagstiftning. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Eftersom arkivfunktionen arbetar verksamhetsnära och tjänsten kan komma att innehålla andra administrativa uppgifter är det meriterande med god kännedom om arbete på registratur och administration inom offentlig verksamhet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av e-arkiv och har arbetat med arkivfrågor på statlig myndighet eller inom annan offentlig verksamhet.

Vi söker dig som är genuint intresserad av arkivfrågor och trivs med förbättringsarbete och verksamhetsutveckling. Som person är du noggrann och arbetar strukturerat även under hög arbetsbelastning. Du är van att arbeta självständigt och tar ansvar för dina uppgifter. Du har lätt för att sätta dig in i nya problemställningar och stimuleras av en dynamisk miljö där vi prövar gällande föreställningar mot nya idéer och framtida behov. Eftersom arkivfunktionen har många kontaktytor internt söker vi dig som trivs i samarbetet med kollegor från olika funktioner och kompetensområden i verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Datainspektionens vision är ett samhälle där den personliga integriteten värdesätts och respekteras. Verksamheten befinner sig i ett dynamiskt skede och vi arbetar intensivt med implementering av ett antal nya uppdrag, införande av tillitsbaserad styrning och ett mer utåtriktat och rådgivande arbetssätt. Vi erbjuder en utvecklingsorienterad organisation med kvalificerade medarbetare och ett erfaret, kompetent ledarskap.

Varaktighet, arbetstid
Svenskt medborgarskap krävs eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass. Datainspektionen tillämpar sex månaders provanställning.

Publiceringsdatum
2018-10-12

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-31
Ange följande referens när du ansöker: dnr DI-2018-18940

Kontakt
Ingela Johansson ingela.johansson@datainspektionen.se 08-6576149

Företag
Datainspektionen,

Adress
Datainspektionen,
Box 8114,
10420 STOCKHOLM

Kontorsadress
Drottninggatan 29

Jobbnummer
4398756

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Datainspektionen,

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Datainspektionen,: