Arkivarie till centralarkiv

Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Dokumentenhet / Assistentjobb / Härnösand
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Dokumentenhet i Härnösand, Falun, Solna, Stockholm, Göteborg eller i hela Sverige

För dig som är arkivarie finns nu en spännande möjlighet vid arkivsektionen inom Skatteverkets dokumentenhet i Härnösand.

Här får du en chans att utveckla ny arkivverksamhet under uppbyggnad såväl som dig själv i arkivarierollen. Tjänsten innebär en möjlighet till både övergripande verksamhetsutveckling av myndighetens informationshantering, ledning av den operativa arkivverksamheten och eget arbete med arkivhandlingar.

Om jobbet

Skatteverket expanderar i Härnösand med en centraliserad verksamhet för hantering av fysiska handlingar. Etableringen på orten består dels av koncentration av myndighetens posthantering och dels ett centralt arkiv för hela myndigheten. Sedan januari 2021 finns en arkivsektion som bemannar ett mellanlagringsarkiv fram till 2024 då centralarkivet ska stå klart. Centralarkivet samlokaliseras med Riksarkivet i moderna och anpassade lokaler.

I den här tjänsten ska du tillsammans med sektionschefen kunna planera och leda det dagliga arbetet i arkiven. Du förväntas också ta en aktiv del i utvecklingen av den centrala hanteringen av fysiska handlingar. Samtidigt finns också möjligheter till faktiskt arbete med handlingar i arkiven.

Du som söker tjänsten får chansen att vara med tidigt i sektionens spännande utvecklingsresa och vara med och forma en verksamhet som är under uppbyggnad. Du får vara med och bidra till en positiv arbetsplats där vi tillsammans tänker nytt och utvecklar myndighetens informationshantering.

Du kommer tillhöra en sektion inom dokumentenheten vid den administrativa avdelningen. Sektionen består av ca 15 medarbetare inom arkiv, post och annat administrativt stöd.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha god samarbetsförmåga och kunna leda ett team med arkivpersonal
- planera och utveckla verksamheten
- kunna ta egna initiativ samt ta ansvar att arbetet blir utfört
- ha god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig i både tal och skrift
- ha stor digital mognad och förmåga att hantera och navigera i olika typer av IT-stöd

Du ska även ha:

- En akademisk examen om minst fil.kand. omfattande minst 60 hp arkivvetenskap eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av arbete med informationshantering och arkiv från offentlig förvaltning. Det är också önskvärt att du har erfarenhet av att leda utredningar, projekt eller verksamhetsutveckling inom dokument- och informationshantering.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Skatteverket har i samband med arkivetableringen i Härnösand ett nära samarbete med Härnösands kommun. Du som idag inte bor i eller på pendlingsavstånd från Härnösand får förtur till det kommunala bostadsbolagets hyresbestånd om du får anställning och väljer att flytta till Härnösand.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: 1 februari 2022 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2021-10-29

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Dokumentenhet

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/1181".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Arbetsplats
Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Dokumentenheten

Kontakt
Ida Nilsson, hr-specialist
010-574 25 89

Jobbnummer
6080108

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Dokumentenhet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Dokumentenhet: