Arkivarie till Bollebygds kommun

Bollebygds kommun, Administrativa avdelningen / Bibliotekariejobb / Bollebygd
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Bollebygd, Härryda, Lerum, Borås, Partille eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bollebygds kommun, Administrativa avdelningen i Bollebygd

Unga, expansiva Bollebygd är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. I kommunen är vi cirka 650 medarbetare och vi har några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god vård och omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel. Kommunen strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

I Bollebygd bor knappt 10 000 invånare. Endast 30 minuter från Göteborg, Borås och Alingsås ligger Bollebygd geografiskt bra till. Kommunen har ett rikt friluftsliv med skidbacke, vackra vandringsleder och golfbana i herrgårdsmiljö. Bollebygd har välutvecklade verksamheter med bra kvalitet och ett rikt näringsliv med över 1000 företagare. Läs gärna mer på bollebygd.se

Bollebygd söker en arkivarie som också under några års tid ska vara projektledare för införandet av e-arkiv.

Publiceringsdatum
2022-12-19

Arbetsuppgifter
Din roll som arkivarie innebär ansvar för att samordna, utveckla, processleda och följa upp kommunens arbete inom arkiv och dokumenthantering men också specifikt ansvar för kommunstyrelsens arkivfrågor. Du är ansvarig för kommunens centrala arkiv samt för kommunstyrelsens närarkiv. Som arkivarie hos oss har du en serviceinriktad roll där du hjälper allmänheten och anställda inom kommunen med att få tillgång till information som förvaras i kommunens centrala arkiv. Detta sker ofta via telefon och mejl.

I uppdraget kommer du att vara projektledare för att införa e-arkiv i kommunen. Detta arbete kommer att genomföras i nära samarbete med övriga kommuner i Sjuhärad och tillsammans med Boråsregionen Sjuhärad.

Du ansvarar för såväl kommunens övergripande informationshanteringsplan samt för kommunstyrelsens informationshanteringsplan och övergripande arkivbeskrivning. Du tar fram, följer upp och utvecklar relevanta arkivrutiner och du ger råd och stöd till samtliga nämnder i kommunen i deras arbete med arkivfrågor. Du förväntas bidra i kommunens arbete med informationssäkerhet i samverkan med vår informationssäkerhetssamordnare och IT-enheten.

I dina arbetsuppgifter ingår även att vara kommunstyrelsens huvudansvariga registrator vilket innebär att bedöma, registrera och hantera allmänna handlingar i enlighet med gällande regelverk och interna styrdokument.
Tjänsten innebär många kontaktytor, såväl internt som externt. Du kommer att informera, hjälpa och utbilda kommunens medarbetare och chefer inom områdena arkiv, diarieföring och allmänna handlingar.

Tjänsten är placerad på administrativa avdelningen och den ligger placerad direkt under kommunchef.

Kvalifikationer
Du har akademisk utbildning på högskolenivå inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt minst två års erfarenhet av självständigt arbete som arkivarie. För att behärska rollen som arkivarie hos oss ser vi att du har:

• Erfarenhet av att självständigt planera, genomföra och samordna utvecklingsarbete.
• God kännedom om arkivförfattningar, kommunens arkivregler och övriga bestämmelser gällande arkivvård.
• God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.

Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet. Du kan driva processer och frågor självständigt, men också i samverkan med andra. Du har god samarbetsförmåga och ett inlyssnande förhållningssätt. Du har god ansvarskänsla, ett gott ordningssinne och du arbetar strukturerat med väl avvägt kvalitetsfokus. Du har god förmåga att förmedla information på ett pedagogiskt sätt och är flexibel utifrån verksamhetens behov. Eftersom arbetet innebär många såväl interna som externa kontaktytor behöver du ha en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.

Din kompetens kommer att vara relativt unik i förvaltningen och du förväntas arbeta självständigt. Arbetet behöver dock ske i nära samarbete framförallt med kommunsekreterare, informationssäkerhetssamordnare, kommunjurist, IT-enheten samt med samtliga förvaltningschefer, övriga chefer och medarbetare.

Med din kunskap och erfarenhet hoppas vi utveckla kommunens arkivprocesser och arkivorganisation.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "22/171".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bollebygds kommun (org.nr 212000-2973)

Arbetsplats
Bollebygds kommun, Administrativa avdelningen

Kontakt
Kommunchef
Monica Holmgren
monica.holmgren@bollebygd.se
0734 -64 70 01

Jobbnummer
7268509

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bollebygds kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bollebygds kommun, Administrativa avdelningen: